Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZEYNEP IRMAK
Danışman: Demet Çetin
Özet:Bu çalışmada, 7. sınıf fen bilimleri ders kitabının kazanımlara ulaşmada yeterliliği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla fen bilimleri öğretim programlarındaki ünite kazanımları ile ilgili olan fen, teknoloji, toplum ve çevre ile tutum ve değerler kazanımlarından yola çıkarak hazırlanan anket soruları ile çalışma yürütülmüştür. Anket, internet ortamına aktarılarak ve birebir görüşme yoluyla fen bilimleri öğretmenlerine ulaştırılmıştır. 219 fen bilimleri öğretmeninin, fen bilimleri ders kitabının kazanımları temsil etme düzeyiyle ilgili görüşleri belirlenmiştir. Veri toplama süreci tamamlandıktan sonra veriler, SPSS 22zye aktarılmış, frekans, yüzde ve ortalama değerleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine göre model kullanımı, bilim ve teknoloji etkileşimi, doğal olaylarla ilgili ortaya atılan fikirler ve bu fikirlerin zaman içindeki değişimi, bilimsel süreç becerilerinin kullanımı, bireyin ve toplumun çevreye etkisi, geçmişten günümüze geliştirilen teknolojilerin insan hayatına etkisi, teknolojinin hem iyi hem de kötü yönleri ile ilgili kazanımlarda ders kitabının yeterli olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ders kitabının öğrencilerin bilime ve teknolojiye güven duyma ve çevrelerindeki olayları takip etmelerini sağlama gibi duyuşsal kazanımlarda yeterli olduğu saptanmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine göre 7. sınıf fen bilimleri ders kitabının, meslekler, teknolojik ürünlerin kullanımı, fen ve teknolojinin çevreye olumlu ve olumsuz etkisi, çevre problemlerinin çözümü, geri dönüşüm, bilim insanlarının özellikleri ve teknolojik tasarım ile ilgili kazanımlarda eksikliklerinin bulunduğu tespit edilmiş ve bu konularda önerilerde bulunulmuştur.