Oyun Temelli Öğrenmenin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Akademik Başarıları, Fene Karşı Tutumları ve Bilgi Kalıcılığı Üzerine Etkisinin Araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Öznur Tokgöz

Danışman: MUSTAFA SARIKAYA

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın amacı; oyun temelli öğrenmenin beşinci sınıf öğrencilerinin canlılar konusunu kavramaları, bilgilerinin kalıcılığı ve fene karşı tutumları üzerine olan etkisini araştırmaktır. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel bir çalışma olup, bir devlet ortaokulun da 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı'nda eğitim gören beşinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu toplam 79 öğrenciden (deney: n = 40, 18 kız ve 22 erkek; kontrol: n = 39, 17 kız ve 22 erkek) oluşmuştur.. Kontrol grubundaki öğrenciler ile dersler müfredatta öngörülen öğretim yöntemi ile işlenirken, deney grubunda oyun temelli öğrenme tekniği uygulanmıştır. Her iki grupta da öğretim araştırmacı tarafından yerine getirilmiş ve uygulama haftada 4 ders saati olmak üzere toplam 3 hafta sürmüştür. Araştırmanın verileri, Fen Önbilgi Testi (FÖT), Canlılar Başarı Testi (CBT) ve Fen Tutum Testi (FTT) ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grubuna her üç test de öntest olarak uygulanırken, uygulama sonrası CBT, hem sontest hem de kalıcılık testi olarak uygulanırken, FTT son test olarak uygulanmıştır. İki sürekli bağımlı değişken (CBT ve FTT) ile ilgili araştırmanın hipotezleri (null hipotezleri), SPSS 10.0 programı kullanılarak ilişkisiz örnekler t-testi ve ilişkili örneklem t-testi ile analiz edilmiştir. Analiz öncesi, parametrik hipotez testlerinden olan t-testinin normallik varsayımı, Kolmogorov-Smirnov testi ve Shapiro-Wilk testi ile test edilmiştir. Normallik varsayımına ek olarak, varyans-kovaryans matrislerinin homojenliği varsayımı, Box M testi ile test edilmiş ve test sonuçları bu varsayımın sağlanamadığını göstermiştir. Bu varsayım sağlanamadığı için, MANCOVA sonuçları, daha sağlam bir test olan Pillai Trace testi kapsamında yorumlanmıştır. İşlem öncesi FÖT, CBT ve FTT çalışma grubuna öntest olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol grupları ile kız ve erkek öğrencilerin FÖT, CBT ve FTT öntest puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı ilişkisi örneklem t-testi ile test edilmiştir. T-testi sonuçları, deney, kontrol, kız ve erkek öğrenci gruplarının her üç testin öntest ortalamaları bakımından denk olduğuna işaret etmiştir. Deney ve kontrol grupları, öntest puanları bakımından denk oldukları için sontest ve kalıcılık testi ortalamaları ilişkisiz örneklem t testi ve Pillai Trace testi ile karşılaştırılmıştır. Bu testler sonucunda, deney ve kontrol gruplarının CBT sontest, FTT sontest ve CBT kalıcılık testi ortalamaları arasında anlamlı bir farkın var olduğu belirlenip null hipotezleri reddedilmiştir. Her uygulamada deney grubunun ortalaması kontrol grubunun ortalamasından daha büyüktür. Bu yüzden oyun temelli fen öğretiminin etkili olduğu söylenebilir. ANCOVA sonuçları, cinsiyet için bu ortalamalar arasında anlamlı bir farkın olmadığını göstermiştir. Bu sonuca göre, cinsiyet farkının fen başarısı, fene karşı tutum ve bilgi kalıcılığı üzerinde etkili olmadığı söylenebilir. Oyun temelli fen öğretiminin öğrencinin akademik başarısında ve fene karşı tutumu üzerinde olumlu etkisi olduğu bulgusuna varılmıştır.