Müzik Terapi,Şiir Terapi ve Yaratıcı Drama Uygulamalarının Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerine Etkisi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Yücesan

Danışman: YILMAZ ŞENDURUR

Özet:

Amaç:Bu çalışmanın amacı müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama yöntemi uygulamaları içeren benlik saygısı geliştirmeye yönelik olarak yapılandırılmış eğitimin, üniversite öğrencilerinin genel benlik saygısı, sosyal benlik saygısı, akademik benlik saygısı ve ebeveynlerle ilgili benlik saygısı düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesidir. Materyal ve Metot: Araştırmada deneysel araştırma desenlerinden Rastlantısal Öntest- Sontest Kontrol Gruplu Desenz kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sinop Üniversitesiznde lisans eğitimine devam etmekte olan 12 deney, 12 kontrol grubu öğrencisi oluşturmuştur. Haftada 1 kez ve toplam 9 oturumdan oluşan grup eğitiminin her bir oturumu, belirlenen kazanımlar çerçevesinde ortalama 4-5 saat süreyle, Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi müzik dersliğinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği, oturumlar süresince elde edilen ürünler ve izinli olarak gerçekleştirilmiş ses kayıtları aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde istatistiksel testlerin kullanılabilmesi için gerekli olan normallik varsayımları Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro- Wilk testleri ile incelenmiş, normallik varsayımı sağlanmadığı için bağımsız iki grubu karşılaştırmak amacıyla Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Normallik varsayımının sağlanmamasından dolayı tekrarlı ölçümler arasındaki farklılaşmayı incelemek içinse Friedman testi uygulanmıştır. Test sonuçları 0,05 anlamlılık düzeylerinde yorumlanmıştır. Bununla birlikte grup üyelerinin Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeğine vermiş oldukları yanıtlar, frekans tabloları ve yüzdeler göz önünde bulundurularak genel öz saygı, sosyal öz saygı, akademik öz saygı ve ebeveynlerle ilgili öz saygız başlıkları altında uygulamalar süresince elde edilen nitel verilerle birlikte yorumlanmıştır. Bulgular:Araştırmada grup üyelerinin Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeğinin ebeveynlerle ilgili öz saygı, sosyal öz saygı ve akademik öz saygı ile ilgili maddelerine vermiş oldukları yanıtlar incelendiğinde, birinci ölçümde deney ve kontrol grubunun yanıtlarının yüzdeleri benzerlik gösterirken, ikinci ve üçüncü ölçümlerde deney grubunun yüzde oranlarının kontrol grubunun yanıt yüzde oranından daha yüksek olma eğiliminde olduğu, genel öz saygı ile ilgili maddelere ait birinci ölçümlerde kontrol grubunun doğru cevap yüzdeleri deney grubuna göre daha yüksek olma eğilimi gösterirken, ikinci ve üçüncü ölçümlerde benzer şekilde deney grubunun doğru cevap yüzdelerinin, kontrol grubuna göre daha yüksek olma eğiliminde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca tüm alt boyutlarda deney grubunun ölçümleri arasındaki fark istatistiksel olarak önemli bulunmuştur (p<0.05). Bu sonuç ölçüm 1zden sonra uygulanan işlemin bireylerde iyileşme sağladığını göstermiştir. İncelenen nitel verilerden elde edilen bulguların da bu sonuçları destekler nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Kontrol grubunda ise ölçümler arasındaki karşılaştırmada anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır (p>0.05). Sonuç:Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamaları içeren benlik saygısı geliştirmeye yönelik olarak yapılandırılmış eğitimin, üniversite öğrencilerinin genel benlik saygısı, sosyal benlik saygısı, akademik benlik saygısı ve ebeveynlerle ilgili benlik saygısı düzeyleri üzerine olumlu yönde etkisi olduğu tespit edilmiştir.