Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Öğrenci: HATİCE AYDAN KAPLAN
Danışman: ZİYA ARGÜN
Özet:Bu araştırmanın amaci, öğrencilerin \"basamak\" ve \"basamak değeri\" lie ilgili kavrayislarmi belirleyebilmektir. Bu kavrayislan belirleyebilmek icin \"basamak\" ve \"basamak değeri\" kavramlarmm (a) maternatiksel yapisindan (b) tarihsel yapismdan (c) matematik programi icindeki yerinden yararlanilmiştir. Araştırmanın modelini nitel arastirma desenlerinden durum cahsmasi oluşturmaktadir. Arastirmaya 8. smif öğrencilermden, 7 öğrenci katilnns ve her bir öğrenci ayn bir \"durum\" olarak inceleümistir. Veriler, oncelikle, arastirmacüar tarafmdan hazirlanan ve pilot calişmasi daha onceden yapilan bir olcekle 119 sekizinci smif öğrencisinden yazih olarak toplanmistir. Daha sonra da olcekten elde edilen verilerden yararlamlarak maksimum ceşitliligi saglayacagi dusunülen 7 öğrenci ile gorüsme formu yardimiyla bire bir gorüsmeler yapxlmiştir. Veriler betimsel analize tabi tutularak, her bir \"durum\" ayn ayn irdelenmistir. Verilerin analizinden elde edilen bulgulara gore, katihmcilarm cogunda, onluk sayi sisteminde \"basamak\" kavramimn yer ile, \"basamak değeri\" kavrammm ise bir carpmi sonucu ile ilgili oldugu belirlenmiştir. Katilimcilar, onluk sayi sisteminde ifade edilen sayilarda birden fazla basamagin bulunabilecegmi, sayimn yazilismdaki rakamm miktarimn \"konum\"u ile degistigini, basamak değerinin sayiyi olusturan rakamlar tarafindan belirlendigini ve bir ondaük sayida kesirli kisimdaki rakamlarm da birer \"konum\"a sahip oldugunu dusunrnektedirler. Aynca katihmcilann cogunun, onluk sayi sisteminden farkh bir sayi sistemindeki \"basamak\" ve \"basamak değeri\" ile ilgili fikirlerini aciklarken, onluk sayi sistemindeki \"basamak\" ve \"basamak değeri\" kavramlari ile ilgili aliskanliklanm sürdürmeye devam ettikleri gözlemlenmiştir.