Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Bilal KOCABAŞOĞLU
Danışman: MUSTAFA SARIKAYA
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın üç temel amacı vardır. Bu amaçlar; 1) İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Maddenin Halleri ve Isı ünitesindeki başarılarını araştırmak, 2) İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin fene karşı tutumlarını araştırmak, 3) İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınavı (SBS) başarı durumlarını araştırmaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2008 2009 eğitim öğretim yılında Antalya'nın Finike ve Kumluca İlçesinde Seviye Belirleme Hazırlık Kurslarına devam eden ilköğretim 8.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma süresince veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Isı ve Sıcaklık Başarı Testi ve literatürden alınan Fene Karşı Tutum Ölçeği ile elde edilmiştir. Araştırmanda olasılıklı örnekleme yöntemlerinden biri olan küme örnekleme yöntemi ile iki örneklem kurulmuştur. 84 ilköğretim 8.sınıf öğrencisinden oluşan ilk örneklem ile başarı testinin geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Ardından 179 İlköğretim 8.sınıf öğrencisinden oluşan ikinci örneklem ile başarı testinin uygulaması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Maddenin Halleri ve Isı ünitesindeki başarı ortalaması 32 puan üzerinden 21,03 çıkmıştır. Öğrencilerin bu üniteye ait başarı puanları, ortalamanın üzerinde olmasına rağmen hala bazı kavram ve bilgiler noktasında eksik oldukları anlaşılmıştır. Öğrencilerin Maddenin Halleri ve Isı ünitesini anlama düzeyi, bu temelde feni öğrenme ve fene karşı tutumları üzerinde, cinsiyetin ve babasının mesleğinin etkisi olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin Maddenin Halleri ve Isı ünitesindeki başarı düzeyleri, bu temelde feni öğrenme ve fene karşı tutumları üzerinde, öğrencilerin ebeveynlerinin gelir düzeyinin ve eğitim düzeyinin olumlu yönde etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin Maddenin Halleri ve Isı ünitesindeki başarı düzeyleri ile Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan Seviye Belirleme Sınavı (MEB.SBS) başarı puanları, Seviye Belirleme Sınavı Ortaöğretim Yerleştirme Puanı (SBS.OYP) başarıları ve özel dershaneler tarafından yapılan deneme sınavı başarı puanları (ÖD.DSBP) arasında anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Bu bulgular ışığında, Maddenin Halleri ve Isı ünitesindeki başarı düzeyi, bu temelde feni öğrenme ve fene karşı tutumun arttırılması için ve ileride yapılabilecek bilimsel araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.