Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Ahmet BALCI
Danışman: MURAT ÖZBAY
Özet:Bu arastırmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma ilgi ve alıskanlıkları ile okuma ilgisi ve okuduğunu anlama düzeyleri arasındaki iliski belirlenmeye çalısılmıstır. Arastırmada tarama modeli kullanılmıstır. Arastırmanın evrenini 2007-2008 öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinde (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbası, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle) bulunan ilköğretim 8. sınıf öğrencileri olusturmaktadır. Evrenin tamamına ulasılamadığı için farklı sosyoekonomik çevrelerde eğitim gören 390 öğrenci örneklem olarak seçilmistir. Arastırma sürecinde ölçme aracı olarak Kitap Okuma Alıskanlığına İliskin Tutum Ölçeği, Okuma İlgi ve Alıskanlıkları Anket Formu ve Okuduğunu Anlama Testi kullanılmıstır. Ölçme süreci sonunda elde edilen verilerin analizinde betimleyici istatistik (frekans, yüzde ve ortalama), T-testi, ANOVA, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U Testi analizleri kullanılmıstır. Analizler SPSS 15.0 programıyla gerçeklestirilmistir. Verilerin karsılastırılmasında anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmistir. Arastırma sonucunda ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alıskanlığına iliskin tutum düzeylerinin genel olarak yüksek seviyede olduğu belirlenmistir. Okuma ilgi ve alıskanlıklarına iliskin yapılan değerlendirme sonucunda öğrencilerin kitap okuma alıskanlıklarının televizyon izleme alıskanlığının gerisinde kaldığı ve sınavlar (okul sınavları ve lise giris sınavları) sebebiyle eğlenme/dinlenme amaçlı okumalara yeterli vakit ayıramadıkları tespit edilmistir. Öğrencileri kitap okumaya büyük oranda anne-babaları ve öğretmenleri tesvik etmektedir. Kütüphanelerin okuma alıskanlığı kazandırmadaki etkisinin ise çok düsük olduğu görülmüstür. İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin ilgi duydukları konularda macera-serüven konuları, türde ise roman-hikâye tercihleri öne çıkmıstır. Okuduğunu anlama testinden elde edilen bulgulara göre öğrenciler en çok siir türünde basarı göstermis, bunu öyküleyici metinler ve bilgilendirici metinler izlemistir. Ayrıca öğrencilerin okuma alıskanlığına iliskin tutum düzeyleri ile okuduğunu anlama basarı düzeyleri arasında düsük bir korelasyon bulunmustur.