Madde Tepki Kuramı Kapsamında Sınıflama Doğruluğu İndekslerinin Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurşah YAKUT

Danışman: Emine Önen

Özet:

Eğitim ortamlarında uygulanan ölçme araçlarından elde edilen ölçümlere dayalı olarak bireyler hakkında tanılama ve yerleştirmeye yönelik kararlar verilmekte ve sınıflama doğruluğu, bu kararların doğruluğuna işaret etmektedir. Eğitsel ölçümlere dayalı bu kararlar özellikle öğrencilerin yaşamlarına yön verici nitelikte olduğundan, bu ölçümler için sınıflama doğruluğunun incelenmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada Madde Tepki Kuramına dayalı yöntemlerden Rudner’ın, Guo’nun ve Lee’nin yöntemleri kullanılarak hesaplanan sınıflama doğruluğu ve tutarlılığı indekslerinin doğruluk derecelerinin- 1PLM, 2PLM ve 3PLM altında- farklı test uzunluğu ve örneklem büyüklükleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlandığından bu çalışma simülasyon çalışması olarak tasarlanmıştır. Simülasyon çalışması yoluyla test uzunluğu ve örneklem büyüklüğü değişimlenerek, hangi koşul(lar) altında hangi yönteme dayalı olarak daha az yanlılıkla bu indekslerin kestirildiğini değerlendirmek mümkün olmaktadır. Bu çalışmada -1PLM, 2PLM ve 3PLM altında- iki farklı test uzunluğu (k=15, k=30) ve örneklem büyüklüğü (n=500, n=1000) koşulları altında R Studio programında ‘irtoys’ paketi kullanılarak veri setleri üretilmiştir. Sınıflama doğruluğu ve sınıflama tutarlılığı indeksleri ile bunlara ilişkin yanlılık değerleri ‘cacIRT’ paketi kullanılarak hesaplanmıştır. Sınıflama doğruluğu ve tutarlılığı indekslerine ilişkin değerlerin, madde sayısının artışına bağlı olarak dikkate değer bir farklılık gösterdiği gözlenmiştir. Lee’nin yöntemine dayalı hesaplanan kappa değerleri ile Guo’nun yöntemine dayalı hesaplanan FP ve FN değerlerinin daha yüksek yanlılık değerlerine sahip olduğu gözlenmiştir. Rudner’ın yöntemine dayalı hesaplanan sınıflama doğruluğu ve tutarlılığı indekslerinin ise diğer yöntemlere kıyasla, daha düşük mutlak yanlılık değerlerine sahip olduğu görülmektedir. Rudner’ın yönteminin büyük örneklem gruplarında uygulanmasının sınıflama kararları açısından daha uygun olacağı düşünülmektedir. Araştırma sonucunda, Türkiye’de uygulanan merkezi sınavlarda sınıflama doğruluğu ve sınıflama tutarlılığının incelenmesinde büyük örneklem gruplarında uygulandığında daha iyi performans göstermesi ve diğer yöntemlere kıyasla daha düşük mutlak yanlılık değerlerine sahip olması açısından Rudner’ın yönteminin kullanılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Madde Tepki Kuramı, Sınıflama Doğruluğu, Sınıflama İndeksleri