Basketbol öğretiminde farklı öğretim yöntemlerinin öğrencilerin öğrenme alanları üzerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ZEKERİYA ÇELİK

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi dersi spor bilgi ve becerileri alt öğrenme alanında yer alan kazanımlara yönelik olarak, basketbol oyunu içerisindeki bazı konuların öğretiminde kullanılan farklı öğretim yöntemlerinin, öğrencilerin öğrenim alanları (bilişsel, duyuşsal, psiko-motor) üzerine etkisinin araştırılması ve kıyaslanmasıdır. Araştırmanın örneklemini, Denizli Merkez Raşit Özkardeş İlköğretim Okulunda öğrenim gören, ilköğretim 6. sınıfta beden eğitimi dersi alan ve bazı değişkenler açısından (yaş, cinsiyet, beceri özgeçmişi vb.) benzer özellikler taşıyan öğrencilerden oluşturulan 2 grup, toplam 54 öğrenci ouşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak bilişsel alanda öğrencilerin başarılarının ölçülmesi için araştırmacı tarafından geliştirilen Basketbola İlişkin Başarı Testi (BİBT) kullanılmıştır. Psiko-motor alan becerilerini tespit etmek için basketbol ünitesinin bazı konularını içeren işlem basamaklarının yer aldığı ve araştırmacı tarafından geliştirilen Gözlem Formları kullanılmıştır. Duyuşsal alanda öğrenci tutumlarının ölçülmesi için araştırmacı tarafından geliştirilen Basketbola İlişkin İlgi Ölçeği (BİİÖ) kullanılmıştır. Araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin cinsiyet ve yaş özelliklerini betimleyici frekans, ortalama ve standart sapma değerleri çıkarılmıştır. Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor alana ait denencelerin test edilmesi için de normallik dağılımlarına da bakılarak bağımsız gruplarda t test ve wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi (Wilcoxon) analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin, bilişsel alandaki gelişimlerine bakıldığında, yönlendirilmiş buluş yönteminin, komut yöntemine göre anlamlı düzeyde daha yüksek gelişme gösterdiği belirlenmiştir. Duyuşsal alanda ise, yönlendirilmiş buluş lehine belirgin bir gelişme olmasına rağmen komut yöntemi ile arasında anlamlı bir fark çıkmamıştır. Buna rağmen yönlendirilmiş buluş yönteminin, komut yöntemine göre daha yüksek düzeyde duyuşsal alana etki ettiği söylenebilir. Psiko-motor alanda ise bütün beceri alanlarında yönlendirilmiş buluş lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Sonuç olarak, beden eğitimi ve sporda, öğrenci merkezli bir yöntem olan yönlendirilmiş buluş yönteminin, öğretmen merkezli bir yöntem olan komut yöntemine göre, öğrenme alanları üzerinde daha etkili olduğu söylenebilir.