Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, YABANCI DİLLER EĞİTİMİ, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: KÜBRA DEMETGÜL
Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz
Özet:
İngiliz dili öğretiminde, konuşma becerisinin öğretimi önemli bir yer oluşturmaktadır. İngilizce becerilerini çeşitli yaklaşım, metot, müfredat ve teknikler aracılığıyla etkili bir şekilde öğretmek ve öğrencilerin dili iletişimsel bir şekilde kullanmasını sağlamak için çok büyük çabalar olmasına rağmen, sınıflarda karşılaşılan birçok problem vardır. Üretici ve iletişimsel bir beceri olan konuşma, yabancı dil öğretiminde en problemli alanlardan birisidir. Bunun en önemli sebebi öğrencilerin yeteri kadar pratik fırsatı olmamasıdır. Daha iyi konuşma becerisi için, İletişimsel Dil Öğretimi metodu son dönemlerde oldukça önem kazanmıştır. Söyletim (çıkarım) ve anlam kontrolü bunun kilit noktalarındandır. Fakat, eğer iletişimsel modlar bunlara entegre edilmezse kullanışlı olmayabilirler. Bu çalışma, konuşma becerisi açısından erişim seviyesini yükseltmek için Söyletim (çıkarım) yöntemini iletişimsel anlam kontrolü ile desteklendirerek tekrar yapılandırmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, bu çalışma Türkiye’de kırk altı lise (devlet okulu) öğrencisi ile 2018-2019 akademik yılının ikinci döneminde yapılmıştır. Kontrol grubu (öğrencilerin yirmi üçü) derslerine önceki moda benzer bir şeklide devam ederken; deney grubu (öğrencilerin yirmi üçü) çok boyutlu söyletim yönetimini denemiştir. Her iki grubun üyeleri de ön-test ve son-teste katılmıştır ve sonuçları nicel veri almak için SPSS ile analiz edilmiştir. Ayrıca, gözlem ve görüşme yöntemleri de nitel veri toplamak için kullanılmıştır. Görüşmeler kodlar ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmadan önce
vii
yapılan ilk görüşmenin sonuçları öğrencilerin derslerde konuşmadan kaçınmalarına sebep olan problemin nedenlerini ortaya çıkarmıştır. Pilot uygulama ve uygulamadan sonra, çoklu söyletim yönteminin eğer anlam kontrolü için iletişimsel aktiviteler ile desteklenirse, konuşma becerisi erişim seviyesi üzerinde olumlu etkiye sahil olduğu sonucuna varılmıştır. Dahası, söyletim (çıkarım) yönteminin çoklu modu konuşma beceresini desteklediği son-test sonuçları ile kanıtlanmıştır. Konuşma becerisi erişim seviyesindeki artış tablolar ile gösterilmiştir. Bunun yanı sıra, uygulama sonrasında yapılan görüşme sonuçlarına göre, bu yeni modun öğrencilerin kelime ve işlevleri hatırlaması üzerinde iyi bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Bunlara ek olarak, konuşma sınavı sonuçları ve analizleri, görüşme analizleri ile tutarlıdır.
Anahtar Kelimeler : Konuşma becerisi, yapılandırmacı yaklaşım, çoklu çıkarım
yöntemi, erişim seviyesi, iletişimsel anlam kontrolü