6. sınıf Türkçe derslerinde atasözü öğretiminde metin ve görsel kullanımının farkı ve bunun öğrenci başarısına etkisi (Bayat ilçesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSUN AKYILDIZ

Danışman: ZEKİ GÜREL

Özet:

Bu araştırma Türk kültürünün ayrılmaz bir parçası olan ve Türk dilinin güzellik ve zenginliklerini içinde barındıran atasözlerinin öğretiminde görsel ve metin kullanımının farkı ile bunun öğrenci başarısına etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Birbirini tamamlayan ve bu nedenle ayrılmaz bir bütün olarak kabul edilen kültür ve dil ilişkisinde, kültür aktarıcılığı yapan dilin bu konudaki en büyük yardımcısı atasözleridir. Dil öğretiminde öncelikli sırada yer alan Türkçe dersinde bu nedenle atasözü öğretimine ağırlık verilmelidir. Araştırmada deneme modeli kullanılmıştır. Çorum'un Bayat ilçesindeki üç merkez okulun altıncı sınıflarından ikişer şube çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada üç sınıfa atasözleriyle ilgili görsel kartlar kullanılarak kalan üç sınıfa ise viii atasözlerini çağrıştıran metinler okunarak beş hafta boyunca atasözü öğretimi yapılmıştır. Gruplara öğretim öncesi ve sonrasında başarı testi uygulanmış, öncesinde gruplar arasında anlamlı bir farklılık yokken uygulama sonunda görsel kartların kullanıldığı grubun lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Buna bağlı olarak da görsel materyal kullanımının atasözü öğretiminde daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun yanında doküman metodu kullanılarak atasözlerinin dil-kültür ilişkisindeki yeri ve önemine de değinilmiştir.