Buluş yoluyla öğretim stratejisinin adobe illustrator programı öğretiminde kullanımının öğrenci başarısına etkisi (masal kitabı örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CİHAN CANBOLAT

Danışman: Meliha Yılmaz

Özet:

Bu araştırma, buluş yoluyla öğretim stratejisinin Adobe Illustrator programı öğretiminde kullanımının öğrenci başarısına etkisini masal kitabı örneği ile belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Grafik Tasarım Bölümü 2. sınıf A ve B şubelerinde öğrenim gören öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin 15'i deney, 15'i kontrol grubunda yer almak üzere, toplam 30 öğrenciden oluşan çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırmada, karma yöntem türlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmanın nicel verilerini toplamak üzere araştırmacı tarafından başarı testi ve dereceli puanlama anahtarı geliştirilmiştir. Başarı testi Adobe Illustrator programının kazanımlarına uygun olarak hazırlanmıştır. Masal kitabı tasarımını değerlendirmeye yönelik dereceli puanlama anahtarı ile öğrenci ürünleri üç alan uzmanı tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS analiz programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise deney grubu öğrencilerinin görüşlerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş, frekans ve yüzdelerle betimlenmiş ve yorumlanmıştır. Başarı testinden elde edilen veriler sonucunda hem deney hem kontrol gruplarının öntest-sontest başarı puanlarında anlamlı farklılık görülmüştür. Grupların son test puanlarında anlamlı farklılık bulunmamasına rağmen deney grubunun kontrol grubuna göre başarı puanının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının masal kitabı tasarımı dereceli puanlama anahtarından aldıkları puanlar incelendiğinde, eskiz oluşturma ve yaratıcı düşünme (özgünlük) kriterleri bakımından deney grubunun lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkılarak buluş yoluyla öğretim stratejisi ile verilen eğitimin başarıya ulaştığı tespit edilmiştir. Buluş yoluyla öğretim stratejisinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin görüşleri neticesinde; öğrencilerin uygulama sürecini; program öğrenme, uygulama, yeni bilgi edinme ve keşfetme olarak gördükleri, eski bilgilerinin yeni bir programı öğrenmede kolaylık sağladığı, tasarım esnasında karşılaştıkları problemlere çözüm üretmede farklı kaynaklardan yararlandıkları, öğretim elemanının bu süreçte öğrencileri araştırarak, sorgulayarak ve keşfederek öğrenmeye yönlendirdiği, desteklediği; öğretim sürecince öğrencilerin aktif, istekli, ilgili, keşfetmeye eğilimli, mutlu oldukları ve yapılan uygulamaların öğrencilere yeni fikirler geliştirme becerisi, problem çözme becerisi, düşünce gücünü geliştirme özelliği ve yaratıcılığı geliştirme becerisi kazandırdığı tespit edilmiştir.