Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları, kendini affetme düzeyleri ve geçmişe yönelik anne kabul red algıları arasındaki ilişkiler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: DERYA HALİSDEMİR

Danışman: ŞERİFE IŞIK

Özet:

Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin, geçmişe yönelik anne kabul red algısı, kendini affetme düzeyleri ve demografik değişkenlerinin (cinsiyet, öğrenim görülen fakülte, sınıf düzeyi ve algılanan akademik başarı) psikolojik iyi oluş düzeylerini yordayıp yordamadığını incelemek amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır.Çalışma grubu 2012-2013 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversite'sinin çeşitli fakültelerinde öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeylerini belirlemek için ?Psikolojik İyi Oluş Ölçeği Kısa Formu?, kendini affetme düzeylerini belirlemek için ?Hearland Affetme Ölçeği?'nin Kendini Affetme alt ölçeği, geçmişe yönelik anne kabul red algılarını belirlemek için ?Ebeveyn Kabul Red Ölçeği Anne Formu? ve demografik özellikleri belirlemek için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, Aşamalı Çoklu Regresyon Analizi, İlişkisiz Örneklemler için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Krusskal Wallis Testi, Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda açıklanan toplan varyansa katkılarına göre; kendini affetme, geçmişe yönelik anne kabul red algısı, algılanan akademik başarı ve öğrenim görülen fakülte değişkenlerinin psikolojik iyi oluşun anlamlı yordayıcıları olduğu bulunmuştur. Bu değişkenlerin tamamının toplam varyansın %65'ini açıkladığı belirlenmiştir. Ancak analiz sonucunda cinsiyet ve sınıf değişkenlerinin psikolojik iyi oluşun anlamlı yordayıcıları olmadığı görülmüştür. Bulgular, ilgili araştırmalarla tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.