Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Bilgi Talep Etmeye Yönelik Soru Sorma Becerilerinin Öğretiminde Replikli Öğretimin Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CİHAN ERYAKICI

Danışman: Çığıl Aykut

Özet:

Bu araştırmada OSB olan çocuklara bilgi talep etmeye yönelik soru sorma (“…… nerede?”) becerilerinin kazandırılmasında replikli öğretim yöntemi ile yapılan öğretimin etkili olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmada OSB olan çocukların kazandıkları bilgi talep etmeye yönelik soru sorma (“…… nerede?”) becerilerini uygulamanın sona ermesinden 2, 3 ve 4 hafta sonra da sürdürüp sürdürmedikleri ve farklı ortam ve materyallere genelleyip genellemedikleri belirlenmiştir. Tüm bunların yanı sıra, araştırmada sosyal geçerliğin belirlenmesi amacı ile katılımcıların ebeveynlerinin araştırmaya yönelik görüşleri de toplanmıştır. OSB olan ve yaşları 5 yaş 7 ay ile 10 yaş 6 ay arasında değişen üç erkek çocuk katılımcı ile yürütülen araştırmada tek denekli deneysel desenlerden katılımcılar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre replikli öğretim yöntemi katılımcıların bilgi talep etmeye yönelik soru sorma (“…… nerede?”) becerisini edinmelerinde etkilidir. Ayrıca katılımcıların replikli öğretim ile edindikleri bilgi talep etmeye yönelik soru sorma becerisini uygulama sona erdikten 2, 3 ve 4 hafta sonra da korudukları belirlenmiştir. Kazanılan soru sorma becerileri ise farklı ortam ve materyallere genellenmiştir. Bununla beraber katılımcıların ebeveynlerinin araştırmaya ilişkin görüşleri oldukça olumludur.

Anahtar Kelimeler

Otizm Spektrum Bozukluğu, Replikli Öğretim, Bilgi Talep Etmeye Yönelik Soru Sorma Becerisi