İLKÖĞRETİM 5. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE YER ALAN ADIM ADIM TÜRKİYE ÜNİTESİNDEKİ KAVRAMLARIN ÖĞRENİLME DÜZEYİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nejdet ÖZCAN

Danışman: SELMA YEL

Özet:

Bu çalışmada, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde yer alan Adım Adım Türkiye ünitesindeki kavramların öğrenciler tarafından öğrenilme düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin Şereflikoçhisar ilçesinde bulunan MEB'e bağlı ilköğretim okullarının 5. sınıfına devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Adı geçen ilçede 14 tane ilköğretim okulu, bu okulların 5. sınıfına devam eden yaklaşık 520 öğrenci bulunmaktadır. Rastgele seçim yoluyla bu okullardan 3 tanesi seçilmiş ve bu okulların 5. sınıflarında öğrenim gören 54'ü kız, 66'sı erkek olmak üzere toplam 120 öğrenci üzerinde araştırma yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini bu 120 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, 5. sınıf öğrencilerinin Adım Adım Türkiye ünitesindeki kavramlara ilişkin başarılarını belirlemek amacıyla 40 soruluk 4 seçenekli çoktan seçmeli test sorusu tipinde bir test hazırlanmıştır. Hazırlanan test 40 öğrenciye uygulanarak bir pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulama sonucuna göre başarı testinin her bir sorusunun madde-toplam korelâsyonları (madde ayırıcılık katsayıları) değerlendirilmiştir. Aynı zamanda pilot uygulamada her bir sorunun madde güçlükleri analiz edilmiştir. Maddeler geçerlik katsayıları ve ayırt edicilikleri bakımından incelendiğinde düzeltilmesi ve çıkarılması gereken sorular olduğu görülmüştür. Düzeltilmesi gereken maddeler ile birlikte toplam 10 soru çıkarılarak asıl uygulama için başarı testi 30 soru ile uygulanmıştır. Pilot uygulama sonunda 30 maddelik ölçme aracının güvenirliği 0.86 bulunmuştur. Veri toplama aracı ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 15.0 (Statistical Package For Social Sciences) paket programından yararlanılmıştır. Öğrencilerin Adım Adım Türkiye temasıyla ilgili kavramları öğrenme düzeyleri ve öğrencilerle ilgili kişisel bilgilere ilişkin bulguları ortaya koymak amacıyla frekans (f) ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kavramları öğrenme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla varyansların homojenliğine (Levene Testi) bakılarak t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA) ve Kruskal Wallis H testinden faydalanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda özet olarak aşağıdaki bulgular elde edilmiştir: Adım Adım Türkiye ünitesiyle ilgili kavramların öğrenilme düzeylerinin; 1. Cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı, 2. Öğrenim gördükleri okula göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı, 3. Ailenin bulunduğu sosyo-ekonomik düzeye göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı, 4. Babaların eğitim durumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı, 5. Annelerin eğitim durumuna göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmektedir.