Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: BURCU ÇOBAN
Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK
Özet:Bu araştırmanın amacı, probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin akademik başarılarına, yaratıcılıklarına ve transfer becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkeni, probleme dayalı öğrenme yöntemidir. Araştırmanın bağımlı değişkenleri ise öğrencilerin Bilgi ve İletişim Teknolojisi dersi başarıları, yaratıcılıkları ve transfer becerileridir. Araştırma, 2012-2013 bahar döneminde Mehmet Rüştü Uzel Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi'nin 10/A ve 10/B sınıfında öğrenim gören 57 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak akademik başarı testi, yaratıcılık ölçeği, transfer beceri testi ve probleme dayalı öğrenme materyalleri kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA ve tek faktörlü kovaryans analizi (ANCOVA) yapılmış; frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, deney grubu öğrencilerinin sontest akademik başarı puan ortalaması 68.05 iken kontrol grubu öğrencilerinin sontest akademik başarı puan ortalaması 61.70 olduğu görülmektedir. Öğrencilerin akademik başarı puanları deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir [F(1-54)=5.07, p<.05]. Öğrencilerin yaratıcılık ölçeği sontest toplam puanları grup (deney-kontrol) değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir [F(1-55) = 2.00,p>.05)]. Öğrencilerin transfer testi sontest puanları grup (deney-kontrol) değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir [F(1-54)=.09, p>.05)]. Görüşmelerden elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin probleme dayalı öğrenme yöntemine ilişkin olumlu görüşlere sahip olduğu ifade edilebilir.