MEB okul öncesi eğitim programına uyarlanmış piramit metodunun 5 yaş çocuklarının dil ve erken okuryazarlık becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: KEZİBAN BÜŞRA KAYNAK EKİCİ

Danışman: ZEYNEP FULYA TEMEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı MEB Okul Öncesi Eğitim Programına uyarlanmış Piramit Metodu'nun 5 yaş çocuklarının dil ve erken okuryazarlık becerilerine etkisini incelemektir. Bu amaç dahilinde araştırmanın çalışma grubuna Ankara ili Yenimahalle ilçesine bağlı bir özel eğitim kurumunda eğitimlerine devam etmekte olan deney grubundan 14, plasebo grubundan 16 ve kontrol grubundan 14 olmak üzere 44 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi, Erken Okuryazarlık Becerilerini Değerlendirme Aracı ve Türkçe Erken Dil ve Gelişim Testi kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS paket programı aracılığı ile Wilcoxon İşaretleri Sıralar Testi ve Kruskal Wallis H-Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda MEB Okul Öncesi Eğitim Programına Uyarlanmış Piramit Metodu'nun 5 yaş çocuklarının alıcı dil, ifade edici dil, fonolojik farkındalık, yazı farkındalık, öyküyü anlama, görselleri eşleştirme ve yazı öncesi becerileri üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir.