Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ESRA GİZEM KARAKAYA

Danışman: MÜMİN TUFAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi beceri düzeyleri ile sınıflarında eğitim alan kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kocaeli ilinde görev yapan 42 okul öncesi öğretmeni ile 4-7 yaş arası 42 kaynaştırma öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Okulöncesi ve Anasınıfı Davranış Ölçekleri ve Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimini Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçları okul öncesi öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Veri analizinde ilk olarak betimsel istatistikler hesaplanmış ardından Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin kendi görüşlerine göre sınıf yönetimi beceri düzeylerinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri çocukların yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılık göstermezken öğretmenin yaş, mesleki kıdem, mezun olunan okul türü ve kadro durumu değişkenleri ile anlamlı derecede farklılaşmaktadır. Kaynaştırma öğrencilerinin davranış ölçeğinden aldıkları puan doğrultusunda orta düzeyde sosyal becerilere, yüksek düzeyde problem davranışlara sahip oldukları saptanmıştır. Öğrencilerin sosyal beceri ve problem davranış ölçeğinden aldıkları puanlar yaş değişkenine göre farklılaşmazken cinsiyet değişkeni ile anlamlı derecede farklılaşmaktadır. Sosyal beceri ve problem davranış ölçeklerinden alınan puanların öğretmenin demografik özellikleriyle anlamlı bir ilişkisinin olmadığı, buna karşın kaynaştırma öğrencilerinin içe yönelim problem davranışlarının öğretmenlerin kadro durumu değişkeninden anlamlı derecede etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin sosyal becerileri ile problem davranışlarının negatif yönlü ve orta düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır. Araştırmanın son kısmında ise öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile kaynaştırma öğrencilerinin sosyal beceri ve problem davranışları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ortaya konmuştur.