Anadolu imam hatip liselerinde Arapça dersine giren öğretmenlerin profilleri ve iletişimsel yaklaşımla arapça öğretimine ilişkin farkındalıkları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: BİLAL ABIR

Danışman: MUSA YILDIZ

Özet:

Yabancı dil öğretim teknikleri konusunda ülkemiz özellikle son 30 yıldır büyük mesafe kaydetmiştir. Geleneksel yöntemler etkinliğini azaltırken bir kısım ihtiyaçların saikiyle ortaya çıkan yeni metotlar daha yaygın hale gelmişler ve dil öğretiminde kendilerinden daha fazla yararlanılan yöntemler olmuşlardır. Bu metotlardan biri de İletişimsel Dil Öğretim Yöntemidir. İletişimsel Dil Öğretim Yöntemi ile ilgili yapılan araştırmalar ve tezler son yıllarda artmıştır. Arap Dili Eğitimi konusunda İletişimsel Yöntem ve uygulamalarıyla ilgili çalışmalar son derece sınırlıdır. Bu çalışmada İletişimsel Dil Öğretim Yöntemi Arapça öğretmenlerinin gözü ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde; araştırmanın, amacı, önemi, sınırlılıkları, sayıtlıları, tanımları ve terimleri ele alınmış, ayrıca araştırmanın yöntemine yer verilmiştir. İletişimsel Dil Öğretim Yöntemi ile ilgili yapılmış diğer çalışmalardan bir kısmı listelenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde; Türkiye'de Arapça öğretiminin tarihi gelişimi anlatılmıştır. Arapça öğretiminin günümüzdeki durumu da ayrıca değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde ise; araştırmamızın hareket noktasını teşkil eden İletişimsel Dil Öğretim Metodu hakkında detaylıca bilgi verilmiştir. Bu yöntem, dil öğretimindeki dört temel beceri alanı olan (Dinleme, Okuma, Yazma ve Konuşma) üzerinden anlatılmıştır. Tezin dördüncü bölümünde ise; araştırmada kullanılan yöntemden bahsedilmiş ve bu yöntemle yapılan araştırma bulguları paylaşılmıştır. Sonuç kısmında ise; elde edilen veriler maddeler halinde değerlendirilmiş ve bazı önerilerde bulunulmuştur