Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriye'den gelen insanlara yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: FATİH TIKMAN

Danışman: BÜLENT AKSOY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriye'den gelen insanlara yönelik görüşlerini değerlendirmektir. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemi desenlerinden olan olgubilim desenine göre tasarlanmıştır. Çalışmada, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının deneyimlerden yola çıkarak Suriyeliler hakkındaki görüşleri incelediği için olgubilim deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 Bahar Yarıyılında Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan 30 öğretmen adayının 16'sı kadın, 14'ü erkektir. Bu öğretmen adaylarının 15'i 3. sınıfta, 15'i de 4. sınıfta eğitim almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve sığınmacılara yönelik görüşleri belirlemek amacıyla hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adayları; Suriyelilere yardım yapılmasını doğru bulduklarını, ancak bu yardımlar yapılırken kendi vatandaşımızın ihmal edilmemesi gerektiğini vurgulamışlardır. Öğretmen adayları olumsuz görüşler olarak; Suriyelilerin Türkiye'de yaşamalarıyla birlikte kültürel bir bozulmanın yaşandığını, bu birlikte yaşamın aile kurumunu olumsuz etkilediğini, nüfus artışı sorunu yaşandığını ve çarpık kentleşmenin artığını, ayrıca uyum konusunda sorunlar yaşanabileceğini belirtmişlerdir. Olumlu görüşler olarak ise, bu birlikte yaşamın yardımseverlik duygularını canlandırdığına, kültürel zenginliğimizi arattığına değinmişlerdir. Suriyeli öğrencilerle Türk öğrencilerin aynı ortamda eğitim almalarıyla ilgili olarak öğretmen adaylarının %50'si aynı ortamda eğitim alınmalıdır (verilmelidir) derken, %50'si farklı ortamda eğitim alınmalıdır demiştir. Öğretmen adaylarının çoğunluğu, Suriyelilerin toplumsal uyumlarına katkı sağlamak için yapılacak etkinliklere katılacaklarını belirtmişlerdir. Öğretmen adayları, Suriyelilerin üniversitelere sınavsız alınmalarına karşı olduklarını belirterek bu konunun çözüme kavuşturulması gerektiğine dikkat çekmişlerdir. Öğretmen adayları, Kilis'e düşen roketlerin korkuya neden olduğunu ve yaşanan bu olayların Suriyelilerle empati kurmalarına yardımcı olduğunu belirtmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda çalışmada Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriyelilere yönelik yapılan yardımlara olumlu baktığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak öğretmen adaylarının çoğu, sığınmacılara yapılan yardımların kendi vatandaşlarını ihmal etmeyecek şekilde yapılması gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu konuda çalışma yapan devlet kurumları ve STK'ların kendi vatandaşlarının ihtiyaçlarını giderecek çalışmalar yapması, önerilmektedir.