Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÇİĞDEM ÖZDEMİR
Danışman: Meliha Yılmaz
Özet:
Bu araştırma, güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin ekspresyonist (dışavurumcu) resimlerinde yazınsal anlatımın etkisinin olup olmadığının, var ise ne düzeyde olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, edebiyatta "anı" türünün yazınsal anlatımıyla, uygulama tekniği olarak da yağlıboya ile sınırlandırılmıştır. Araştırmanın, çalışma grubunu Giresun Güzel Sanatlar Lisesi, 12. Sınıfta öğrenim gören 18 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek denekli ön test- son test deneysel desen ve nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi alt başlığında tema analizi kullanılmıştır. Veri toplama araçları, ekspresyonizm konusu dahilinde yapılan ön test- son test resimlerinin değerlendirilmesinde kullanılan dereceli puanlama anahtarı, tema analizi ve literatür taramasıdır. Veri toplama araçlarında veriler; "SPSS" analizi ve yüzde frekans analizi olarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre nicel araştırma yöntemlerinden tek denekli ön test - son test deneysel desende, üç sanat eğitimci alan uzmanı tarafından değerlendirilen test puanlarında istatiksel olarak; Renk ve Biçim kriterlerinde son test lehine bir farklılık olmuş olsa da bu, anlamlı bir farklılık yaratmamış ancak; Kompozisyon, Yaratıcılık, Etkili Anlatım kriterlerleri açısından anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Nitel araştırmalardan olan tema analizinin yüzde- frekans sonucuna göre gerek öğrencilerin yazdıkları anıların gerekse son test resimlerin negatif duygu kategorileri yönünde birbirleriyle ilişki sağladığı, ön test ve son test arası resimlerin duygu kategorilerine göre karşılaştırmalarında ise negatif duygu yoğunluğu olarak son test lehine anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.