Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, SINIF EĞİTİMİ BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞBA BAYAR
Danışman: Mehmet Arif Özerbaş
Özet:
Günümüzde internet sağladığı imkanların yanında birçok riski de beraberinde getirmiştir. Öğrencilerin maruz kaldıları riskleri tespit edebilmek için sınıf öğretmelerinin bu risklere yönelik algı seviyelerinin ve aynı zamanda teknoloji kullanım düzeylerinin tespiti önemlidir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin derslerinde teknoloji kullanım düzeylerini ve çocukların karşılaştıkları çevrimiçi risklere yönelik algılarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma kapsamı olarak Antalya ili, Konyaaltı ve Muratpaşa ilçelerinde yer alan 3. ve 4. sınıf öğretmenleri seçilmiştir. 250 kişi ile yapılan araştırma tarama modeline uygun olarak planlanıp gerçekleştirilmiştir. Veriler Onur Dönmez (2015) “Çocuk ve Ergenlerin Karşılaştığı İnternet Risklerine Yönelik AlgıÖlçeği” ve Öksüz ve Ak (2010) tarafından geliştirilen “Teknoloji Kullanım Düzeyi Belirleme Ölçeği” ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen
verilerin analizinde SPSS paket programı ve Microsoft Office Excel programlarıkullanılmıştır. Normallik testi yapıldıktan sonra bağımsız iki grubun karşılaştırılmasındaMann Whitney U testi, ikiden fazla gruplar için Kruskal Wallis testi ve post hoc testleri uygulanmıştır. Teknoloji düzeyleri ile algı düzeyleri için betimsel istatistikler yapılmıştır.Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenleri bilgisayar, internet, video oynatıcılar vedata projektörü gibi teknolojileri; kelime işlemci ve veri sunumu gibi yazılımları derslerinde daha çok kullanmaktadırlar. Sınıf öğretmenlerinin çevrimiçi risklere yönelik algıları “tehlikeli olma” yönünde yüksektir. Kadın sınıf öğretmenlerinin risk algıları,erkek sınıf öğretmenlerine göre yüksektir. Sınıf öğretmenlerinin risk algıları güvenliinternet kullanımı konusunda eğitim alma durumu ve okuttukları sınıf düzeylerine göre değişim göstermemektedir. Çevrimiçi risklerle karşılaşmayan öğretmenlerin karşılaşanöğretmenlere göre risk algıları daha fazladır. İnterneti daha fazla süre kullanan öğretmenlerin kullanmayanlara göre risk algıları yüksektir. Yine, internette sosyal ağları kullanan öğretmenlerin kullanmayanlara göre algıları yüksektir. Son olarak sınıföğretmenlerinin teknolojiyi kullanma düzeyleri ile çocukların karşılaştığı çevrimiçi risklere yönelik algıları arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Var olan ilişki ise düşük ve tersorantılıdır.Anahtar kelimeler: Çevrimiçi risk algısı, Teknoloji kullanım düzeyi, sınıf öğretmeni.