Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ASLI ÇALIŞ BOYACI
Danışman: Cevriye Gencer
Özet:
Kimyasal veya fiziksel karakteristikleri nedeni ile canlılara ve çevreye zarar verebilen tehlikeli maddelerin son yıllarda birçok sektörde kullanılıyor olması, tehlikeli madde taşımacılığının önemini arttırmaktadır. Demir yolu ve deniz yolu taşımacılığı risk ve maliyet açısından üstünlükler arz ediyor olmasına rağmen, ülkemizde tehlikeli madde taşımacılığı için yaygın olarak kara yolu kullanılmaktadır. Tehlikeli madde taşımacılığının önemli bir bölümünü oluşturan akaryakıt taşımacılığının ele alındığı bu çalışmada, Türkiye'de arz ve talep noktaları arasındaki toplam ulaştırma maliyeti ve toplam ulaştırma riskinin minimizasyonunu hedefleyen; kara yolu, demir yolu ve deniz yolunun kombinasyonundan oluşan çok modlu taşımacılık modelleri önerilmiştir. Bu kapsamda öncelikle literatürdeki kara yolu, demir yolu ve deniz yolu taşımacılığı risk modelleri incelenerek Türkiye'ye uygun modeller geliştirilmiş, ardından tek ürünlü-iki amaçlı ve çok ürünlü-iki amaçlı matematiksel modeller önerilmiştir. Önerilen modellerin Türkiye uygulaması için T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesindeki kuruluşlar, akaryakıt dağıtım şirketleri ve lojistik firmalarından gerekli veriler toplanarak GAMS yazılımı ile sonuçlar elde edilmiştir. GAMS çıktıları Arc GIS yazılımında kullanılarak Türkiye'nin akaryakıt dağıtım ağı çizilmiştir.