Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitim Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÖZDE İLERİ
Danışman: Gülümser Gültekin Akduman
Özet:
Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların öz düzenleme
becerilerini ve akran zorbalığına maruz kalma düzeylerini belirlemek, öz düzenleme
becerileri ile akran zorbalığına maruz kalma düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek
amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılı içerisinde
Ağrı ili, Patnos ilçesinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48 ay üzeri
155 çocuk ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; çocuklar ve aileleri ile
ilgili gerekli bilgilere ulaşabilmek için, “Kişisel Bilgi Formu”; çocukların öz düzenleme
beceri düzeylerini belirleyebilmek için “Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ)” ve
çocukların akran zorbalığına maruz kalma düzeylerinin belirlenebilmesi için ise; “Akran
Şiddetine Maruz Kalma Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında,
bağımsız değişkenlerin kategori sayısına göre, bağımsız örneklemler için t testi ve Tek
Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öz düzenleme
becerilerinin çocuğun kardeş sayısına, doğum sırasına, anne yaşına, anne öğrenim
durumuna, anne çalışma durumuna, aile tipine, babanın öğrenim durumuna ve babanın
çalışma durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür
(p<0,05). Yine akran zorbalığına maruz kalma düzeyinin çocuğun aile yapısına, baba
çalışma durumuna ve babanın öğrenim durumuna göre istatiksel açıdan anlamlı bir
farklılık gösterdiği görülmüştür (p<0,05). Araştırmada ayrıca akran zorbalığına maruz
kalma düzeyleri ile öz düzenleme becerileri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki
olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Dönem, Öz Düzenleme Becerileri, Akran Zorbalığı