Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Emre Erseven
Özet:
Tarih öğretimi ve özellikle tarih ders kitapları, toplumsal ve akademik alanda son yıllarda kapsamlı eleştirilere ve tartışmalara konu olmuştur. Ülkemizde tarih öğretimi alanında yapılan önemli gelişmelerden biride 2008 yılında hazırlanan Orta Öğretim Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Dersi Öğretim Programıdır. Bu araştırmanın genel amacı da lise programlarına yeni giren 12. sınıf Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi ders kitabının niteliğini ve bu konuda tarih öğretmenlerinin ve 12. sınıf öğrencilerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında literatür taraması yapılmış ve ders kitaplarının eğitim-öğretim açısından önemine değinilmiş ve ayrıca tarih öğretimi hakkında bilgi verilmiştir. Bu araştırma, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi ders kitabı ile ilgili tarih öğretmenlerinin ve okullarımızda bu dersi alan 12. sınıf öğrencilerinin görüşlerini tespit etmeye yöneliktir. Araştırma kapsamında öğretmen ve öğrencilere anket formu uygulanmıştır. Araştırmamız bu yönüyle tarama modeline uygun olarak yapılmıştır. Yapılan anket çalışması sonucunda; öğretmen ve öğrenci görüşlerinin birbirinden farklı olduğunu anlaşılmaktadır. Öğretmenler ders kitabının öğrenci seviyesine uygun ve görsellerinin yeterli olduğunu düşünürken, kitabın öğrencide merak uyandırmadığını ve dersi sevdirmekten uzak olduğunu belirtmişlerdir. Öğrenciler ise ders kitabının çok fazla eksiği olduğu yönünde fikir belirtmişlerdir. Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi ders kitabının ders için yeterli olmadığını, konu anlatımının ilgi çekmediğini ve görsellerin merak uyandırıcı nitelikte olmadığını söylerler. Yapılan araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda 12.sınıf Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi ders kitabının öğretmen ve öğrenci görüşü ışığında olumlu olumsuz yönleri tespit edilerek önerilerde bulunulmuştur.