Ürün Temelli İş Birliğine Dayalı Öğrenmenin İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Üniversite Hazırlık Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerileri Gelişimine Etkisi: Öz Yeterlilik Bakış Açısı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: CEREN ÇINAR

Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz

Özet:

Çağın gerekleri ve gelişmelerine paralel olarak, iş birliğine dayalı öğrenme uygulamaları

önem kazanmıştır. Bununla beraber üretkenlik, İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen

öğrenciler üzerinde etkisi olan önemli bir konsept olarak kabul edilmektedir. Mevcut

çalışma ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin ingilizceyi yabancı dil olarak öğrenen

üniversite hazırlık öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri gelişimine etkisinini öz yeterlilik

bakış açısı ile ortaya koymayı hedeflemiştir. Hedefi gerçekleştirebilmek ve sistemli bir

şekilde veri toplayabilmek için açımlayıcı sıralı karma desen yöntemi kullanılmıştır.

Çalışmanın nicel kısmı için, yarı deneysel araştırma deseni tercih edilmiştir. Bu kısımda

katılımcılar kendi yazma öz-yeterlilik değerlendirmeleri araştımacı tarafından geliştirilen

anket yoluyla toplanmıştır. Ek olarak, iki puanlayıcı öğretmen tarafından 32 orta düzey

İngilizce yeterlilği olan öğrenci tarafından yazılmış 64 problem çözme paragrafı

notlandırılmıştır. Notlar SPSS programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın nicel kısmı için,

deney grubundan beş öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir.

Uygulamanın etkinliği hakkında detaylı bilgi edinmek bu şekilde mümkün hale gelmiştir.

Nitel veriler ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin yazı yeteneği gelişimine olumlu

katkı sağladığını göstermiştir. Ancak, ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin bireysel

öğrenmeden üstün olduğu yönünde belirgin bir sonuç elde edilmemiştir. Ek olarak, sonuçlar yazı öz yeterlilik ve ürün temelli iş birliğe dayalı ögrenme arasında anlamlı bir

ilişki olmadığını göstermiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucu deney grubu

öğrencilerinin ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenme uygulamasına karşı olumlu tutuma

sahip oldukları gözlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Ürün Temelli Öğrenme, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Yazılı Anlatım Becerisi, Öz Yeterlilik Bakış Açısı