Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: CEREN ÇINAR
Danışman: İskender Hakkı Sarıgöz
Özet:
Çağın gerekleri ve gelişmelerine paralel olarak, iş birliğine dayalı öğrenme uygulamaları
önem kazanmıştır. Bununla beraber üretkenlik, İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen
öğrenciler üzerinde etkisi olan önemli bir konsept olarak kabul edilmektedir. Mevcut
çalışma ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin ingilizceyi yabancı dil olarak öğrenen
üniversite hazırlık öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri gelişimine etkisinini öz yeterlilik
bakış açısı ile ortaya koymayı hedeflemiştir. Hedefi gerçekleştirebilmek ve sistemli bir
şekilde veri toplayabilmek için açımlayıcı sıralı karma desen yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın nicel kısmı için, yarı deneysel araştırma deseni tercih edilmiştir. Bu kısımda
katılımcılar kendi yazma öz-yeterlilik değerlendirmeleri araştımacı tarafından geliştirilen
anket yoluyla toplanmıştır. Ek olarak, iki puanlayıcı öğretmen tarafından 32 orta düzey
İngilizce yeterlilği olan öğrenci tarafından yazılmış 64 problem çözme paragrafı
notlandırılmıştır. Notlar SPSS programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın nicel kısmı için,
deney grubundan beş öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir.
Uygulamanın etkinliği hakkında detaylı bilgi edinmek bu şekilde mümkün hale gelmiştir.
Nitel veriler ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin yazı yeteneği gelişimine olumlu
katkı sağladığını göstermiştir. Ancak, ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenmenin bireysel
öğrenmeden üstün olduğu yönünde belirgin bir sonuç elde edilmemiştir. Ek olarak, sonuçlar yazı öz yeterlilik ve ürün temelli iş birliğe dayalı ögrenme arasında anlamlı bir
ilişki olmadığını göstermiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler sonucu deney grubu
öğrencilerinin ürün temelli iş birliğine dayalı öğrenme uygulamasına karşı olumlu tutuma
sahip oldukları gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Ürün Temelli Öğrenme, İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Yazılı Anlatım Becerisi, Öz Yeterlilik Bakış Açısı