Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: FATMA DİNÇER
Danışman: FAHRİ TEMİZYÜREK
Özet:Cumhuriyet döneminin ilk yılları, aydınların eğitim sistemine hâkim oldukları bir dönemdir. Bu dönemde aydınlar görev aldıkları kademelerde yapısal değişikliklere önderlik etmişlerdir. Bu aydınlardan biri olan ve eğitim tarihimize fikirleri ile yön veren Kâzım Nami Duru da birçok yeniliklere imza atmıştır. Kâzım Nami Duru, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları, öğretmen yetiştirilmesi, öğretmenin meslek ahlâkı, pedagoji eğitimi, eğitimin millîliği, laik eğitim, Türkçe öğretimi, Tarih öğretimi, gibi konularda önemli görüşler ileri sürmüş ve zamanının eğitim uygulamalarına çok büyük katkısı olmuştur. Bu görüşler, gerek Kâzım Nami'nin yaşadığı dönemin, gerekse günümüzdeki eğitim ve Türkçe öğretiminin durumunu anlamak için önemlidir. Monografik bir çalışma olan bu tezimizin neticesinde elde ettiğimiz sonuçları şu şekilde özetleyebiliriz: Kâzım Nami Duru, hem Osmanlı döneminde, hem de Türkiye Cumhuriyeti döneminde yaşamış ve birçok gelişmelere tanık olmuştur. Ülke yönetiminin çeşitli kademelerinde subay, gazeteci, siyasetçi, edebiyatçı, eğitimci olarak birçok görev almıştır. Ama her zaman eğitimcilik yönü daha ağır basmış ve eğitimin her kademesinde çeşitli hizmetlerde bulunmuştur. Kâzım Nami, yabancı dil eğitiminde başarısız olmamızın nedenlerini araştırmış, çözüm yolları aramış, Türkçe öğretimi konusunda başta ilk okuma-yazma olmak üzere birçok çalışma yapmış ayrıca, ezberci eğitim sistemini eleştirerek bu yöntemin zararlarını ortaya koymuştur. Türk eğitim sisteminde farklı görevlerde bulunarak, örgün öğretim kurumlarımızın gelişmesine çok önemli katkılar sağlayan Kâzım Nami Duru, eğitim sisteminin çağdaşlaşması yönünde bugün bile geçerliliğini kaybetmeyen görüşler ortaya koymuştur.