İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ DÜZENLEYİCİ ÖĞRENME BECERİLERİ İLE FEN BAŞARISI VE FENE KARŞI TUTUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ARAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra Bulut

Danışman: Mustafa Sarıkaya

Özet:

Bu araştırmanın amacı; ortaokul ve lise öğrencilerinin fen dersindeki akademik başarıları ve fene karşı tutumları üzerinde öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme beceri düzeylerinin etkisinin araştırılmasıdır. Bu çalışma, 2012-2013 ve 2013-2014 eğitim öğretim yılları arasında MEB’e bağlı resmi üç ortaokul ve üç lisede öğrenim gören öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma 218’i ortaokul ve 247’si lise öğrencisi olmak üzere toplam 465 öğrencinin katılımı ile sağlanmıştır. Araştırmanın verileri Akademik Fen Başarısı (AFB), Fene Karşı Tutum Testi (FKTT) ve Öz-düzenleyici Öğrenme Ölçeği (ÖDÖÖ) ile toplanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma özelliği taşımaktadır. Nicel boyutta, öğrencilerin fen, matematik, fizik, kimya ve biyoloji alanındaki okul ders başarıları, öz-düzenleme beceri düzeyleri ve fene yönelik tutumlarına ilişkin olarak kullanılan ölçme araçlarından elde edilen veriler kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin akademik başarılarını ölçmek adına ders öğretmenlerinin yapmış olduğu sınavlardan alınan başarı notları kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson-Moment Çarpım Korelasyonu ve Bağımsız Örneklemler t-Testi ve Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanarak bulgular elde edilmiştir. Tüm hipotezler 0,05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; Öz-düzenleyici öğrenme beceri düzeylerinin öğrencilerin akademik fen başarısı ve fene karşı tutumları üzerinde anlamlı bir ilişkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca öz-düzenleme becerileri ile cinsiyet faktörü arasında kızlar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna karşın öğrencilerin fene karşı tutumları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin akademik yönden

başarılarını doğrudan etkileyen öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin fen ders başarısına, fene karşı tutumlarına ve diğer derslerdeki başarılarının artmasına ve kalıcı olmasına katkıda bulunacağı göz önüne alınarak öz-düzenleme becerileri gelişmiş bireyler yetiştirilmelidir. Kendi öğrenme ortamını oluşturabilen, sorunlarını belirleyip çözüm arayabilen, bulduğu çözüm yolunu uygulamaya koyabilen bireyler olabildiklerinde yalnızca akademik anlamda değil hayatlarında atıldıkları her alanda daha başarılı bireyler olabilmeleri için bu becerilerin daha ilkokul dönemlerinden başlayarak kazandırılması amaçlanmalıdır.

Anahtar Kelimeler:

Öz düzenleyici öğrenme, akademik başarı, tutum, fen eğitimi