Türkçe ve Türk kültürü hazırlık 1 ders kitabı etkinlik yönergelerinin incelenmesi- A1 düzeyi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tülay GÜL

Danışman: Nazife Burcu Takıl

Özet:

Dil öğretiminde kullanılan etkinlikler, seviyelere göre verilen konunun pekişmesini sağlayan ve ölçme değerlendirme sürecinde öğrencinin geri bildirim vermesini sağlayan önemli unsurlardır. Etkinliklerin iyi hazırlanmış olması dil öğrenme sürecini etkilemektedir. Ancak etkinlikler, yönergeler dahilinde kullanılabilmektedir. Özellikle uzaktan eğitime sıklıkla başvurulan 21. yüzyılda etkinliği tek başına yapmak isteyen öğrenci, öğretmenin ya da eğitmenin yönlendirmesine gerek kalmadan tek başına tamamlayabilmelidir. Yönergelerin de etkinlikler kadar özenle hazırlanması, etkinlik yönergelerinin daha anlaşılır, beklenen davranışı ifade eden, dil seviyesine uygun, etkinliğe uygun şekilde nasıl düzenlenebileceği ortaya konulması önem taşımaktadır. Bu çalışmada, yurt dışında yaşayan Türk çocukları için hazırlanmış Türkçe ve Türk Kültürü Hazırlık Ders Kitabı 1 içerisinde bulunan etkinliklerin yönergelerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda etkinlik yönergelerinin incelenmesi için doküman incelemesi yoluyla veriler toplanmış ve içerik analiziyle değerlendirme yapılmıştır. Elde edilen verilerin gruplandırılmasından sonra etkinlik yönergelerinin geliştirilebilir özellikleri üzerine uzman görüşü alınarak etkinlik yönergelerini inceleme formu oluşturulmuştur. Form; yönergelerdeki kelime sayısını, cümle sayısını, aşamaları, yönergelerin beceri alanlarına göre sınıflandırılmasını, yönergenin anlaşılırlığını, beklenen davranışı ifade etmesini, hedef kitleye uygunluğunu ve etkinlik yönerge uyumunu kapsamaktadır. Araştırmada, incelenen Türkçe ve Türk Kültürü Hazırlık Ders Kitabı 1’in içerisinde yer alan tüm yönergeler ve bağlamla ilgili olarak tüm etkinlikler incelenmiştir. Bu çalışma neticesinde; A1 düzeyinde hazırlanan yönergelerin kısa, basit, anlaşılır cümlelerden oluşmasının gerekli olduğu vurgulanmıştır. Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde kullanılan kitaplarda yer alan etkinliklerin yönergelerinin hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar ortaya konmuştur. Etkinlik yönergelerinin öğrenciden beklenen davranışı ifade eden, etkinliğin tasarımı ve görselleriyle uyumlu, anlaşılır, hedef kitleye uygun, etkinliğin aşamalarını ifade eden, beceri alanına göre hazırlanmış olması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda şu anda okutulan kitapların yeni baskıları için, kitap yazarları ve araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi, Etkinlik, Yönerge