Karayolu WIM verileriyle trafik dağılım modellemesi için yeni bir yaklaşım


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: BURAK ELKAS

Danışman: HİKMET BAYIRTEPE

Özet:

Bu çalışmada; sürekli trafik ölçümü yapılan yol kesimlerinde günlük ve haftalık trafik verileri ile saatlik trafik verileri arasındaki ilişkiler irdelenerek bir çok dışsal etki altında gerçekleşen özellikle saatlik trafiğin günlük ve haftalık trafik bazında değişim ve gelişimleri kapalı bir biçimde açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmalarda; Hareketli Ağırlık Ölçüm (WIM) cihazları ile derlenen verilerden en yoğun ve uzun süreli verileri içeren Eskişehir-Sivrihisar ve Manisa-Gökçeören istikameti trafik bilgileri esas olarak alınmış ve kullanılmıştır. WIM verileri ölçümün yapıldığı tarih ile önceden belirlenmiş 14 farklı araç kategorilerine göre saatlik kategori toplam adet ve hızları olarak kaydedilmektedir. Bu verilerle; saatlik toplam araçlar ve 24 saatlik trafik bilgileri mevcut olması halinde günlük ve ilgili tüm günlük verileri olması durumunda hafta içi, hafta sonu ve tüm hafta toplamları yazılan makro vasıtasıyla elde edilmiştir. Günlük trafik ile o güne ait tüm saatlik trafiğin ilişkileri tarih bilgileri – ay, gün, yıl, hafta numarası ve haftanın günü – ile birlikte iki farklı biçimde ele alınmıştır. İlki; tarihle ilgili veriler 24 saatlik trafiklerle hep birlikte girdileri; günlük toplam trafik bilgileri ise çıktıyı oluşturmak üzere girdilerin tabi tutularak çıktının elde edilmesini sağlayacak belli işlemler geliştirilmeye çalışıldığı ve genel bütünsel modelleme adıyla anılan yaklaşım olup ikincisinde ise girdiler tarihle ilgili veriler ve 24 saatlik trafik bilgilerinin ayrı gruplar halinde ele alındığı ve kısmi ayrıştırılmış modelleme olarak adlandırılan modelleme biçimidir.