ORTAOKUL 5. VE 6. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİ BAŞARILARINA GÖRSEL OKURYAZARLIĞIN ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANSU ÇETİNKAYA

Danışman: Alev Doğan

Özet:

Görsel okuryazarlık işaret, sembol, grafik, renk ve resim kavramlarına odaklanan bir

''okuryazarlık'' kavramıdır ve görselliğin öğrenme sürecine önemli etkileri de birçok

araştırmada dile getirilmektedir. Görselliğin birçok dersin öğrenme sürecine etkisi önemli

olmakla birlikte fen bilimleri dersinin öğrenilme sürecine etkisi ayrı bir öneme sahiptir.

Çünkü fen bilimleri dersi, anlamlı öğrenmelerin olabilmesi için görsellerle

zenginleştirilmesi gereken bir derstir. Görsellerle zenginleştirilen fen bilimleri dersinin

anlamlı bir şekilde öğrenilebilmesi için ünite içeriğindeki bilgilerle birlikte verilen

görselleri okuyabilmek de önemlidir. Bu nedenle, bu çalışmada ortaokul 5. ve 6. sınıf

öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında ''Maddenin Değişimi'', ''Yer Kabuğunun

Gizemi'', ''Maddenin Tanecikli Yapısı'' ve ''Dünyamız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş''

ünitelerindeki başarılarına görsel okuryazarlığın etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu

çalışmada deneysel desenler içinde yer alan ‘ön test-son test kontrol gruplu deneysel

model’ kullanılmıştır. Çalışma grupları belirlenirken öğrencilerin yıl sonu karne puanları

ve fen başarıları dikkate alınmış olup uygulama öncesinde gruplara ön test yapılarak

konulara ilişkin hazır bulunuşluk seviyeleri arasında anlamlı bir fark olmadığı

belirlenmiştir. Araştırma problemlerinin çözümüne yönelik gerekli verilerin toplanması

için, her bir üniteden konu kazanımları kapsamında, görsel okuryazarlıkla ilişkili 20

vii

sorudan oluşan çoktan seçmeli başarı testleri hazırlanmıştır. Hazırlanan başarı testlerinin

geçerliliği ve güvenirliği örneklem dışında kalan öğrenciler ile çalışılarak hesaplanmıştır.

Araştırmanın örneklem grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında Çorum ilinin Alaca

ilçesinde bir ortaokulun 5. ve 6. sınıf kademesinde öğrenim gören 11 kontrol grubu ve 12

deney grubu olmak üzere toplam 23 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubu öğrencilerine

öncelikle 6 haftalık genel görsel okuryazarlık eğitimi verilmiş, sonrasında görsel

okuryazarlığa dayalı çalışma yaprakları ile öğretim yapılmıştır. Uygulama kapsamında

seçilen ünitelerden, ''Maddenin Değişimi'' ünitesinde 6 hafta, ''Yer Kabuğunun Gizemi''

ünitesinde 6 hafta, ''Maddenin Tanecikli Yapısı'' ünitesinde 5 hafta ve ''Dünyamız, Ay ve

Yaşam Kaynağımız Güneş'' ünitesinde 4 hafta süren öğretim uygulanmıştır. Kontrol grubu

öğrencileriyle ise müfredatta ön görülen öğretim yöntem ve teknikleri kullanılarak ders

işlenmiştir. Yaptığımız bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, deney grubundaki öğrencilerin

son test puanları ile kontrol grubundaki öğrencilerin son test puanları arasında istatistiksel

olarak deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Fen Bilimleri Eğitimi, Görsel Okuryazarlık, Akademik Başarı