Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZEYNEB ARIKAN
Danışman: Aysel Tüfekci Akcan
Özet:
Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş çocukların zihin kuramı
becerileri ve problem davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel
tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara
ili Pursaklar ilçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ana sınıflarına devam eden 230 çocuk ve
ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Zihin Kuramı
Ölçeği’ ve ‘Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’ kullanılarak elde edilmiştir.
Çocukların Zihin Kuramı Ölçeği’den aldıkları puanların, çocukların cinsiyeti ve ailenin
aylık gelir düzeyine göre anlamlı farklılık göstermediği; doğum sırası, kardeş sayısı, anne
ve baba yaşı, anne ve baba öğrenim düzeyi, annenin çalışma durumu değişkenlerine göre ise
anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’nden
alınan puanlar incelendiğinde, tüm alt boyutlarda ve toplam puanda çocukların cinsiyetine
ve ailenin aylık gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Çocukların doğum
sırası değişkeni isyankar davranış ve sosyal kaygı alt boyutlarında, kardeş sayısı isyankar
davranış alt boyutunda, anne öğrenim düzeyi değişkeni sosyal kaygı alt boyutu ve toplam
puan üzerinde, baba öğrenim düzeyi değişkeni uyumsuzluk alt boyutu ve toplam puan
üzerinde anlamlı bir farklılık göstermiştir. Bununla birlikte anne ve babanın yaşı ile annenin
vii
çalışma durumu çocukların problem davranış gösterme puanları üzerinde anlamlı bir
farklılık yaratmamıştır. Çocukların Zihin Kuramı Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ile
Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’nden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir
ilişki bulunamamıştır