5-6 Yaş Çocuklarının Zihin Kuramı Becerileri ve Problem Davranışlarının İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEB ARIKAN

Danışman: Aysel Tüfekci Akcan

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş çocukların zihin kuramı becerileri ve problem davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ankara ili Pursaklar ilçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ana sınıflarına devam eden 230 çocuk ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın verileri ‘Kişisel Bilgi Formu’, ‘Zihin Kuramı Ölçeği’ ve ‘Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’ kullanılarak elde edilmiştir. Çocukların Zihin Kuramı Ölçeği’den aldıkları puanların, çocukların cinsiyeti ve ailenin aylık gelir düzeyine göre anlamlı farklılık göstermediği; doğum sırası, kardeş sayısı, anne ve baba yaşı, anne ve baba öğrenim düzeyi, annenin çalışma durumu değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’nden alınan puanlar incelendiğinde, tüm alt boyutlarda ve toplam puanda çocukların cinsiyetine ve ailenin aylık gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür. Çocukların doğum sırası değişkeni isyankar davranış ve sosyal kaygı alt boyutlarında, kardeş sayısı isyankar davranış alt boyutunda, anne öğrenim düzeyi değişkeni sosyal kaygı alt boyutu ve toplam puan üzerinde, baba öğrenim düzeyi değişkeni uyumsuzluk alt boyutu ve toplam puan üzerinde anlamlı bir farklılık göstermiştir. Bununla birlikte anne ve babanın yaşı ile annenin vii çalışma durumu çocukların problem davranış gösterme puanları üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmamıştır. Çocukların Zihin Kuramı Ölçeği’nden aldıkları toplam puan ile Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği’nden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır