Kent İçi Trafik Sorunları Ve Çözümleri İçin Yeni Yaklaşımlar/Uty Stratejileri: Priştine Örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Enerji Sistemleri Mühendisliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Beni Kizolli

Danışman: Adnan Sözen

Özet:

Gelişmekte olan ülkelerde, özellikle toplu taşıma hizmetlerinin belirli bir düzeyin üzerine çıkmamış olması kent içi ulaşımında özel araç türünün ulaşım için kullanımını her geçen gün arttırmaktadır. Yetersiz yol ve otopark sorunu, yıllardır süren trafik problemlerinin çözümünde önemli engel oluşturmaktadır. Trafik problemlerinin çözümünden sorumlu kurumlar çoğunlukla yüksek maliyetli yatırımların gerekliliği anlayışının eşliğinde kent içi trafik sorunlarını içinden çıkılamaz hale getirmiştir. Söz konusu bu geleneksel anlayışa karşı, geliştirilen yeni yaklaşımlar çerçevesindeki Ulaşım Talep Yönetimi stratejileri, problemi mevcut altyapı imkânları çerçevesinde değerlendirip, az yatırım ile özel araç kullanımına karşı alternatifler sunmaktadır. Ulaşım Talep Yönetim stratejileri; trafik altyapısını daha verimli kullanımıyla sonuçlanan çeşitli politikalara ve programlara dayanmaktadır. Kent içi trafik problemleri ile ilgili durumları araştırmakta ve UTY anlayışı içerisinde çözülebileceğini savunmaktadır. Priştine kent içi trafik sorunları ve çözümleri çerçevesinde; Toplu taşıma sisteminde iyileştirme, Bisiklet kullanımını geliştirme, Özel otobüs şeritleri olmak üzere 3 ana başlıkta değerlendirilmektedir. Bu tez çalışmasında, Priştine kent içi trafik sorunları ve UTY anlayışı içerisinde oluşturulan stratejilerle bu sorunların çözümleri üzerinde durulmuştur. Sunulan bu bilgiler ışığında Priştine kent içi merkez halka çerçevesinde fiziksel iyileştirmeler ve bunun içerisinde özel otobüs şeritleri, bisiklet şeritleri ve aktarmalı duraklar önerilmiştir. Bu iyileştirmeler bünyesinde, bilet politikaları, hat düzenlemeleri, bilgilendirmeler gibi stratejiler teorik pilot çalışmalarla Priştine kent içi trafik altyapısında uygulanmıştır. Ayrıca, Priştine'nin güney batı ve güney doğu bölgelerinde, bisiklet şeritleri ve bisiklet park yerleri tasarlanmıştır. Bu kavram çerçevesinde toplu taşıma ve bisiklet kullanımı için en uygun entegrasyon altyapısı oluşturulmasında özen gösterilmiştir. Sonuç ve öneriler kısmında ise ileriye dönük kısa, orta ve uzun vadeli öneriler ortaya konmuştur.