Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri derslerindeki bilgilerini günlük yaşama uyarlama düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP ÜÇEL

Danışman: Önder Şensoy

Özet:

Bu araştırmanın amacı 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerinin fen bilimleri dersi ‘‘Yaşamımızdaki Elektrik’’ ünitesinde öğrendikleri bilgileri günlük hayata uyarlama düzeylerinin, öğrencilerin bilimsel tutumları, problem çözme becerileri ve cinsiyetleri ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bulunan devlet okullarında 8. Sınıfta öğrenim görmekte olan 152 kız ve 148 erkek olmak üzere toplamda 300 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan ‘‘Günlük Yaşama Uyarlama Ölçeği’’, Moore ile Foy vi (1997) tarafından geliştirilen ‘‘Bilimsel Tutum Ölçeği’’, Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ‘‘Problem Çözme Envanteri’’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistik paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerin Cronbach alfa güvenirlik katsayıları Günlük Yaşamla İlişkilendirme Ölçeği için =,88, Problem Çözme Envanteri için =,85, Bilimsel Tutum Ölçeği için =,71 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada yapılan analizler sonucunda öğrencilerin cinsiyetleri ve problem çözme becerileri arasında (p<,05) anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin problem çözme becerilerinin, kız öğrencilerin problem çözme becerilerinden yüksek olduğu bulunmuştur. Cinsiyetin bilime yönelik tutumla (p>,05) ve günlük yaşamla ilişkilendirmeyle (p>,05) bir ilişkisinin olmadığı belirlenmiştir. Problem çözme becerisi ve günlük yaşama uyarlama düzeyi arasında (p<,01) da anlamlı bir farklılık ölçülmüştür. Problem çözme becerisi yüksek olan öğrencilerin bilgilerini günlük yaşama uyarlama düzeylerinin de yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca bilime yönelik tutum ve günlük yaşama uyarlama düzeyi arasında (p<,05) da anlamlı bir fark vardır. Bilime yönelik olumlu tutum geliştiren öğrencilerin bilgilerini günlük yaşama uyarlama düzeyleri de yüksektir sonucuna ulaşılmıştır. Problem çözme becerisi ve bilime yönelik tutumun, günlük yaşama uyarlama düzeyiyle ilişkisi göz önüne alındığında, fen bilimleri dersinde öğrencilerin daha çok problem çözme sürecine katılacakları, karşılaştıkları yeni problemlere çözüm arayacakları ve bilime yönelik olumlu tutum geliştirecekleri bir öğretim süreci gerçekleştirilmesi gerektiği düşünülmektedir