Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında işlenen elektrik devreleri ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVTAP SİNANOĞLU

Danışman: Beran Firidin

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi kapsamında

işlenen elektrik devreleri ünitesindeki kavram yanılgılarının tespit edilmesidir. Çalışma,

2017-2018 eğitim öğretim yılı Ankara ilinde 55 özel okul öğrencisi ile

gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak güvenirliği ve geçerliliği hesaplanmış hazır

test (BEDÜBKT) kullanılmıştır. Basit elektrik devreleri üç basamaklı kavram testi 12

sorudan oluşan, her soru kendi içinde 3 basamaklı bir testtir. Her soru kendi içinde

öğrencinin bilgisini, soruya verdiği cevabın nedenini ve emin olup- olmamasını

ölçmektedir. Verilerin analizi için, demografik bilgilerde yüzde ve frekans, yanıtlardan

emin olma durumlarına göre bilgi ve doğru neden bildirme düzeyleri ve cinsiyetlerine

göre bilgi ve doğru neden gösterme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Mann

Whitney u testi, nedenler ile bilgi düzeyleri arasındaki tutarlılığı incelemek için

korelasyon analizi, cinsiyete göre emin olma oranlarının incelenmesi için ki-kare testi

vii

uygulanmış olup, 0,05 kritik karar verme düzeyinde analizler gerçekleştirilmiştir.

Sonuçların değerlendirilmesi SPSS 22.0 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.

Yapılan analiz sonucunda elektrik ünitesinin araştırılan kısmında öğrencilerin kavram

yanılgıları yaşadığı tespit edilmiştir. 12 sorudan 10’unda verilen doğru cevapların benzer

nedenlerle cevaplandırıldığı, 11’ inde soruların cinsiyet ve bilgi düzeyi arasında anlamlı

ilişki bulunmadığı, soruların 11’ inde cinsiyet ve sorulara verdiği doğru nedenin arasında

anlamlı ilişki bulunmadığı, bilgi soruları ve nedenlerine verilen cevaplar cinsiyete göre

incelendiğinde bütün soruların benzer düzeyde olduğu, 8’ inde bilgi düzeyi ve emin olma

arasında anlamlı ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerde devre elamanlarının

bağlanmasında, paralel bağlı dirençlerde akımın nasıl dağıldığını bilmelerinde, devreye

yeni seri ve paralel bir direnç bağlandığında akımın nasıl değişeceğini bilip

bilmemelerinde, devreden geçen akımın hangi noktada en büyük olup olamayacağını

bilmelerinde, eşit dirence sahip ampüllerin bulunduğu paralel kollara akımın nasıl

dağıldığını bilmelerinde, eşit dirence sahip paralel ampüllerin parlaklıklarının aynı

olacağını bilmelerinde, kısa devre kavramı hakkında, eşdeğer direncin ana koldan geçen

akıma etkisinde, devreden akım geçebilmesi için hangi gerekliliklerin olmasının

bilinmesinde, kısa devre durumunda akımın nasıl davrandığını bilmelerinde kavram

yanılgılarına düştükleri tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Kavram yanılgısı, Basit elektrik devreleri, Ortaokul.