Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretiminde Uygulanan Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştiren Etkinliklerin Öğrencilerin Akademik Başarı ve Tutumları Üzerindeki Etkisi.


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Süreyya Yiğitel

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim biyoloji dersi öğretiminde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Nicel araştırma yaklaşımının kullanıldığı araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Araştırma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında fen ağırlıklı 12. sınıfta öğrenim görmekte olan 30 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma için fen ağırlıklı 12. sınıflar arasından 12/A sınıfı 15 öğrenci deney, 12/B sınıfı 15 öğrenci kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında Gaz Alışverişi Akademik Başarı Testi, Biyoloji Tutum Ölçeği, deney grubuna uygulanan Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmada deney grubunda ortaöğretim biyoloji dersi öğretiminde yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerini içeren Öğretmen El Kitabı ve Öğrenci El Kitabı kullanılmıştır. Deneysel uygulamalar sekiz hafta devam etmiştir. Verilerin analizinde, SPSS 20 paket programı kullanılırken veriler Mann Whitney U-Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Görüşme formuyla elde edilen veriler ise betimsel istatistikler kullanılarak, analiz edilip öğrenci görüşleri frekans ve yüzde olarak ifade edilmiştir. Araştırmanın verilerinden elde edilen sonuçlara göre biyoloji dersi öğretiminde, deney grubuna uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin, kontrol grubuna uygulanan geleneksel öğretim etkinliklerine göre biyoloji dersi akademik başarı ve biyoloji dersine yönelik tutumu olumlu yönde arttırmada daha etkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın görüşme formuyla elde edilen bulgulara göre deney grubu öğrencilerinin biyoloji dersine yönelik tutumlarında sevgi ve hoşlanma duygusu artışı, biyoloji dersini daha ilgi çekici ve zevkli bulma meydana gelen değişimler arasında yer almaktadır. Araştırmanın sonucunda yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinlikleri ile ortaöğretim biyoloji dersi öğretimi sürecinde öğrencilerin biyoloji dersi akademik başarılarında artış ve biyoloji dersine yönelik tutumlarında olumlu değişikliklerin oluştuğu belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.