Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MELDA KILIÇ
Danışman: Fatma Tezel Şahin
Özet:
Bu araştırmanın amacı Okul Öncesi Geometri Eğitim Programı’nın (OGEP) çocukların
geometri becerileri ve yaratıcı düşünmeleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada
öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017- 2018 eğitim öğretim yılının güz yarıyılında Samsun ili Canik ilçesinde
bağımsız resmi bir anaokuluna devam eden ve 5-6 yaşlarında deney grubunda 17, kontrol
grubunda 17 olmak üzere toplam 34 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında, deneysel
çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için çocukların geometri becerilerini geliştirebilmek
amacıyla OGEP hazırlanmıştır. Verilerin toplanmasında Genel Bilgi Formu, Erken
Geometri Beceri Testi (EGBT) ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT) Şekilsel Alt
Testi’nin A ve B formları kullanılmıştır. Deney grubundaki çocuklara 10 hafta boyunca
haftada 3 gün olmak üzere OGEP uygulanmıştır. Kontrol grubundaki çocuklar, MEB (2013)
Okul Öncesi Eğitim Programı’na devam etmiştir. Elde edilen bulgulara göre, OGEP’e
katılan deney grubundaki çocuklar ile MEB (2013) Okul Öncesi Eğitim Programı’na devam
eden kontrol grubundaki çocukların geometri becerileri arasında deney grubundaki
çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney
grubundaki çocuklar ile kontrol grubundaki çocukların yaratıcı düşünmeleri arasında da
deney grubundaki çocukların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu
belirlenmiştir. Sonuç olarak, OGEP’in çocukların geometri becerileri ve yaratıcı
düşünmeleri üzerinde etkili olduğu ve bu etkinin kalıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve araştırma sonuçları
doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler : Geometri, erken geometri becerileri, yaratıcı düşünme, okul öncesi
matematik eğitimi, okul öncesi eğitim