Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞE ÇAĞLAK
Danışman: Yılmaz Şendurur
Özet:
1960’lı yıllarda ortaya çıkan minimal müzik akımı, uzak doğu kültüründen, geleneksel
Hint müziğinin ve rock müziğinin meditatif özelliklerinden etkilenerek, yeniyi arayan
insanların kendilerini ifade ediş biçimi olarak ortaya çıkmıştır. Minimal müzikte amaç,
müzikal gereçleri en aza indirgeyerek, tekrarlardan oluşan sade ve anlamlı bir müzik
yaratmaktır. Minimal müzik akımına öncü olan bestecilerden Philip Glass’ın Keman
Piyano Sonatı’nın form, armonik, teknik ve müzikal analizi bu araştırmanın konusunu
oluşturmaktadır. İlgili literatür tarandığında, Glass’ın opera ve senfonik eserlerinin
incelendiği çalışmalara rastlanmıştır. Ancak Philip Glass’ın Keman Piyano Sonatı’nın
incelendiği bir çalışmanın bulunmaması, bu araştırmanın problem durumunu
oluşturmaktadır. Çalışmanın, keman ve piyano eğitimcileri ile öğrencileri için form,
armonik, teknik ve müzikal bilgi kaynağı sağlaması açısından önemli olduğu
düşünülmektedir. Buradan hareketle, bu araştırmanın amacı, Philip Glass’ın Keman
Piyano Sonatı’nın form, armonik, teknik ve müzikal analizini yaparak literatüre katkı
sağlamaktır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada betimsel araştırma yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır. Doküman inceleme yoluyla literatür taranmış ve Philip Glass’ın Keman
Piyano Sonatı incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler : Philip Glass, Keman, Piyano, Sonat, Minimal Müzik, Yirminci
Yüzyıl