Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri: Ordu ili uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: TİMUR YILMAZ

Danışman: FİLİZ FATMA ÇOLAKOĞLU

Özet:

Bu çalışma, beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerini incelemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2012?2013 eğitim-öğretim yılında Ordu ili (merkez) ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı orta ve lise okullarında görev yapan 275 beden eğitimi öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemini ise, Ordu ili (merkez) ve ilçelerinde görev yapan rastgele yöntemle seçilen toplam 163 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-Eğitimci Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yapılan normallik sınamasına göre ikili küme karşılaştırmaları için bağımsız grup t testi, üç veya daha fazla küme karşılaştırmaları için tek yönlü varyans analizi; tek yönlü varyans analiz sonucu anlamlı bulunan farklılıkların kaynağını belirlemek üzere, varyansların homojen olmasından dolayı post hoc testlerinden, Scheffe ve LSD çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır.Büyüklüğü 15?den küçük olan verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Smirnov testi ile incelenmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyetlerinin tükenmişlik düzeylerinde bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir. "Kişisel başarı" 40 ve üstü yaş grubunda yüksektir. "Duygusal tükenme" ve "duyarsızlaşma" öğretmenlerin yaşlarından etkilenmemektedir. Meslek gelirlerinin yeterliliği değişkeninde "duygusal tükenme" yaşadıkları belirlenmiştir. "Kişisel başarı" ve ?duygusal tükenme? beden eğitimi öğretmenlerinin mobbinge maruz kalma durumundan etkilenmezken, ?duyarsızlaşma? düzeyi yüksek bulunmuştur.