Özel eğitim ve iş uygulama merkezlerinde görev yapan branş öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: NİLÜFER ALTUN KÖNEZ

Danışman: EYLEM DAYI

Özet:

Bu araştırma özel eğitim ve iş uygulama merkezlerinde görev yapan branş öğretmenlerinin özel eğitim ile ilgili hizmet içi eğitim (HİE) ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma, ihtiyaç analizi yaklaşımlarından farklar yaklaşımı temel alınarak hazırlanan tarama modeli niteliğinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni Türkiye olarak belirlenmiştir. Örneklemi ise kolay ulaşılabilir durum örneklemesi esas alınarak araştırmacının kolay ulaşılabileceği 26 il kapsamında bulunan 55 okul oluşturmaktadır. Belirlenen okullardan 306 branş öğretmenine ulaşılmış, 276 anket veri analizine alınmıştır. Hizmet içi eğitim ihtiyaç belirleme anketi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Anket bu araştırma için geliştirilmiş olup özel eğitim bölümündeki ve branş öğretmenlikleri bölümlerindeki öğretim üyelerinin değerlendirmesine sunularak ankette yer alan sorular için uzman görüşü alınmıştır. Veriler SPSS 20.0 paket programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin frekans ve yüzdesel dağılımları verilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, amaçlar doğrultusunda parametrik olmayan test istatistiklerinden Ki-Kare testi kullanılmıştır. Analizler doğrultusunda; branş öğretmenlerinin HİE ihtiyaçları ile cinsiyet, öğretmenlik süresi, eğitim durumu, eğitim kademesi, lisans eğitimlerinde özel eğitim alma, MEB'in düzenlediği özel eğitimle ilgili HİE'e katılma ve MEB'in düzenlediği alanlarına yönelik özel eğitimle ilgili HİE'e katılma durumları değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaş ve özel eğitim ve iş uygulama merkezinde yapılan öğretmenlik süresi değişkenlerine göre ise HİE ihtiyaçları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Branş öğretmenlerinin bilgi düzeylerine yönelik bulgulara bakıldığında, ankette yer alan konu başlıklarına göre orta ve az düzeyde bilgiye sahip oldukları, HİE ihtiyaç düzeylerine yönelik bulgulara bakıldığında, orta ve fazla düzeyde ihtiyaç belirttikleri görülmektedir