DÜZENLİ SPOR YAPAN ve YAPMAYAN ÜNİVERSİTE ÖGRENCİLERİNİN FİZİKSEL UYGUNLUK DÜZEYLERİYLE AKADEMİK BASARILARI ARASINDAKI İLİSKİNİN KARSILASTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatmanur ER

Danışman: ERDAL ZORBA

Özet:

Düzenli Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Ögrencilerinin Fiziksel Uygunluk Düzeyleriyle Akademik Basarı Arasındaki İliskinin Karsılastırılması Bu çalısmada, düzenli spor yapan ve yapmayan üniversite ögrencilerinin fiziksel uygunluk degerleri ile akademik basarıları arasındaki iliski karsılastırılarak, bu iki grubun degerlerinde anlamlı bir fark olup olmadıgının tespit edilmesi amaçlanmıstır. Çalısmaya TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesinde ögrenim gören 1. ve 2. sınıf ögrencilerden yas ortalaması 20.94 ± 1.33 yıl olan ve düzenli spor yapan 38 erkek ile yas ortalaması 20.71 ±1.01 yıl olan ve düzenli spor yapmayan 38 erkek ögrenci olmak üzere toplam 76 ögrenci gönüllü olarak katılmıstır. Deneklerin; yas, boy, vücut agırlıgı, çevre ölçümü, pençe kuvveti (sag-sol el), sırt ve bacak kuvveti, reaksiyon zamanı (ısık,ses), gövde esneklikligi, denge, dikey sıçrama, anaerobik güç, 6dk. kos yürü testi, aerobik kapasite, vücut yagyüzdesi ve akademik basarı parametreleri ölçülmüstür. Deneklerin, vücut agırlıgı ve dikey sıçramalarından yararlanılarak anaerobik güç, 6 dk. kos yürü testinden yararlanılarak aerobik kapasite, Zorba Formülü'nden yararlanılarak vücut yag yüzdeleri ve ögrencilerin genel ortalamaları alınarak akademik basarı düzeyleri hesaplanmıstır. Çalısmamızda deneklerin fiziksel uygunluk parametreleri Eurofit Test Bataryası ile ölçülmüstür. Gruplar için tanımlayıcı istatistik analizi yapılmıs ve istatistiksel analizler için SPSS 11.00 programı kullanılmıstır. Tüm degiskenlerin aritmetik ortalama ve standart sapma degerleri hesaplanmıstır. Gruplar arasındaki farklılıgı bulmak için bagımsız gruplar arasındaki T testi olan Indedependent Samples T testi uygulanmıs, önem seviyesi olarak 0.01 alınmıstır. Çalısma sonucunda düzenli olarak spor yapan ve yapmayan üniversite ögrencilerinin fiziksel uygunluk degerleri ile akademik basarıları arasındaki iliski karsılastırıldıgında ön kol çevre ölçüm parametrelerinde p<0.05 düzeyinde anlamlı farklılıklar görülmezken diger degiskenler açısından anlamlı farklılıklar görülmüstür. Sonuç olarak sporun fiziksel aktive, egzersiz boyutu ve hareket özelligi itibariyle fiziksel uygunlugun gelisimine dikkat çekilmis, fiziksel gelisimininin yanında bireylerin psikolojik, sosyal, kültürel ve davranıssal gelisiminde de unsur olan sporun akademik basarıyı olumlu etkiledigi görüsüne varılmıstır.