İngiliz Dili Eğitimi Bağlamında Öğrencilerin Edebiyat Öğrenme Yaklaşımlarına Dair Bir İnceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Gülay Bilgan

Danışman: SEMRA SARAÇOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı İngiliz Dili Eğitimi öğrencilerinin İngiliz edebiyatı derslerine dair öğrenme ve çalışma yaklaşımlarını incelemektir. Bu hususta öğrencilerin öğrenme anlayışlarının sahip oldukları yaklaşımlarla ilişkisi ve öğrencilerin hedeflerinin dersin hedefleriyle olan ilişkisinden yola çıkılmıştır. Çalışmada hem nicel hem de nitel yöntemler kullanılmıştır. İlk olarak, 2014-2015 yılında Gazi Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalında edebiyat dersi almakta olan 166 öğrenciye öğrenme yaklaşımlarını belirlemek amacıyla ASSIST (öğrenme yaklaşımları ölçeği) uygulanmıştır. Elde edilen veriler PASW 18 istatistik paketiyle analiz edilmiştir. Öğrencilerin yaklaşımlarının belirlenmesinden sonra, 31 öğrenciyle yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu görüşmelerde öğrencilere söz konusu derslerle ilgili hedefleri ve öğrenme anlayışları ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Bu sorular ışığında öğrencilerin öğrenme yaklaşımları ve öğrenme anlayışları arasında bir ilişki olup olmadığı ve öğrencilerin derse dair bireysel hedefleri ile dersin hedefleri arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Sonuçlar İngiliz Dili Eğitimi öğrencilerinin büyük çoğunluğunun İngiliz edebiyatı derslerine karşı derinlemesine öğrenme yaklaşımına sahip olduklarını göstermektedir. Ayrıca, yüzeysel yaklaşıma sahip olan öğrencilerin yaklaşımlarıyla öğrenme anlayışları tutarlılık göstermektedir. Diğer yandan, derinlemesine ve yüzeysel yaklaşıma sahip öğrencilerin öğrenme anlayışları sahip oldukları yaklaşımlardan farklılık göstermektedir. Sonuçlar ayrıca öğrencilerin dersin hedeflerinden büyük oranda haberdar olduklarını ancak İngiliz edebiyatı derslerine dair kişisel hedeflerinin akademik ya da mesleki odaklı olmaktan çok bireysel odaklı olduğuna işaret etmektedir. Bununla beraber, öğrencilerin bireysel hedeflerinin edebiyat derslerinin hedefleriyle kayda değer ölçüde ayrıştığı anlaşılmıştır.