Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Saadet Korucu Kış
Danışman: KEMAL SİNAN ÖZMEN
Özet:Bu çok aşamalı karma yöntem çalışması iki aşamadan oluşmuştur. Birinci aşama öğretmen adaylarının teknoloji ile ilgili önceki öğrenme yaşantıları, ihtiyaçları, bilgi, beceri ve inançlarına odaklanarak teknolojinin öğretmen adayları için dil öğretiminde ne anlama geldiğini bulmayı amaçlamıştır. İkinci aşama ise elde edilen bulgular ışığında teknoloji entegrasyonu önündeki engellerin kaldırılmasında sunulan görüşlerin ne derece etkili olacağı konusu üzerine gerçekleşmiştir. Araştırma sorularına cevap bulabilmek için anketler, görüşmeler, metaforlar, günlükler ve gözlem formları kullanılmıştır. Birinci aşamada kullanılan gömülü teori metodu sonucunda elde edilen bulgular öğretmen adaylarının teknolojik farkındalıklarının, bilgilerinin, becerilerinin ve teknolojinin içsel değeri hakkındaki inançlarının yetersiz olması nedeni ile öğretmen adaylarının teknolojiyi dil sınıflarının bir parçası olarak görmediklerini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar ve gerçekleştirilen detaylı alanyazın araştırmaları problem durumunun çözümüne yönelik üç yeni kavramın önerilmesini gerektirmiştir. Birinci kavram teknoloji ile doğrudan ilişkili iki çeşit inanç olduğunu öneren iki boyutlu teknolojinin algılanan değeri kavramıdır. İkinci kavram öğretim teknolojileri yeterliliği olup; teknolojik farkındalık, bilgi, beceri ve inançları içinde barındıran daha bütüncül bir teknoloji entegrasyonu çerçevesi olarak sunulmuştur. Üçüncü kavram ise S-TECHNO öğretim modeli olup öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri yeterliliğini geliştirmeye yöneliktir. İkinci aşama S-TECHNO öğretim modelinin öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri yeterliliği üzerinde herhangi bir etkisinin olup olmayacağı üzerine odaklanmıştır. T-test sonuçları, gözlemler ve içerik analizinden elde edilen bulgular S-TECHNO öğretim modelinin öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri yeterliliğini geliştirme konusunda etkili olduğunu göstermiştir. Elde edilen sonuçlar, öğretmen adaylarının teknolojiyi sınıflarına entegre etmeleri hususunda aydınlatıcı görüşler içerdiği için, bu çalışmanın bulgularının eğitim fakültelerinin teknoloji dersleri tasarımında göz önünde bulundurulmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.