6.sınıf öğrencilerine madde ve değişim öğrenme alanındaki fen teknoloji toplum çevre kazanımlarının kazandırılmasında etkili öğretim yönteminin (rol oynama ve 5e öğretim yöntemi) belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: OSMAN ERŞAHAN

Danışman: HAVVA YAMAK

Özet:

Bu çalõşmada, ilköğretim 6. sõnõf öğrencilerine Madde ve Değişim öğrenme alanõndaki Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) kazanõmlarõnõn kazandõrõlmasõnda video filmler ile desteklenen 5E (Engage, Explore, Explain, Expand and Evaluate) öğretim yöntemi ve Rol Oynama (Role Play) öğretim yöntemini karşõlaştõrarak hangisinin daha etkili olduğu araştõrõlmõştõr. Araştõrma 2004 Fen ve Teknoloji programõnõn uygulandõğõ Milli Eğitim Bakanlõğõna bağlõ Ankara İli Çankaya İlçesi Turhan Fevzioğlu İlköğretim Okulunda öğrenim gören 6. sõnõf öğrencilerinden oluşan 2 farklõ sõnõfta uygulanmõştõr. Bu sõnõflardan birine Madde ve Değişim öğrenme alanõndaki FTTÇ kazanõmlarõ ile ilgili konular, video destekli 5E öğretim yöntemi ile verilirken diğer sõnõfa ise rol oynama öğretim yöntemi ile araştõrmacõnõn kendisi tarafõndan anlatõlmõştõr. Çalõşmada yarõ deneysel ön test-son test kontrol grubu deseni uygulanmõştõr. Uygulamadan önce her iki sõnõfa BOYT ve FTKTAÖ ön test olarak verilmiş, uygulamadan sonra ise aynõ testler son test olarak yaptõrõlmõştõr. Testlerin uygulamasõndan elde edilen veriler SPSS bilgisayar programõnda ANCOVA yöntemi ile değerlendirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, video filmler ile desteklenen 5E öğretim yöntemi ile öğrenim gören öğrencilerin BOYT son testinden aldõklarõ skorlarõn ortalamalarõ ile rol oynama öğretim yöntemi ile öğrenim gören öğrencilerin BOYT testinden aldõklarõ skorlarõn ortalamalarõ arasõnda anlamlõ bir fark olduğu, FTKTAÖ son test skorlarõnõn ortalamalarõ arasõnda ise fark olmadõğõ görülmüştür.