Edebiyat Üniversite Seviyesindeki Öğrencilerin Özerkliğini, Dil Öğrenme Tutumlarını Ve Dil Yeterliğini Nasıl Etkiler?


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Berrin Kalyoncu

Danışman: SEMRA SARAÇOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Kara Harp Okulundaki 2 grup öğrenci örnekleminden yola çıkarak, edebiyat ürünlerinin, üniversite seviyesindeki öğrencilerin özerklik algılarını, buna bağlı olarak dil öğrenme tutumlarını ve dil yeterliliklerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Bunların dışında, bu çalışmada öğrenme özerkliğini geliştirmeyi amaçlayan bir uygulama yapmadan önce öğrencilerin hazırbulunuşluk durumlarını da araştırmanın önemi vurgulanmıştır. Yapılan görüşme vasıtasıyla bu hazırbulunuşluk durumları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu görüşmenin ortaya çıkarmayı amaçladığı bir diğer nokta ise İngilizce öğrenmeye ilişkin motivasyon düzeyleridir. Çalışmada kullanılan veri toplama araçları Kara Harp Okulu 3. sınıfa devam etmekte olan 60 adet öğrenciye uygulanmıştır. Bu 60 öğrenciden 30'u deney grubuna, diğer 30'u ise kontrol grubuna dahil edilmiştir. Bu grup ayrıştırması araştırmacının seçeneği neticesinde değil, halihazırda bulunan iki eşit seviyede sınıf seçilerek araştırmaya dahil edilmiştir. Bu çalışmanın metodolojisi bölümü, hem görüşme, hem de anket içerdiğinden, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin her ikisini de dahil edebilmektedir. Uygulamaların sonuçları, öğrencilerin ders döneminin başlangıcında özerklik terimine dair geniş bir bilgiye ve algıya sahip olmadıklarını; ancak deney grubuna uygulanan edebiyat metinleri takviyesi ve ders dışı tavsiyeler ile beraber bu algının ders dönemi sonunda gelişim gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Bunun sebebi, öğrencilerin geleneksel ders çalışma yöntemlerinden uzaklaşıldığında, kendilerini ders çalışıyor gibi hissetmemelerinden ve bunun sonucunda keyif alarak dil öğrenme sürecini sürdürdükleri olarak düşünülmektedir. Deney grubu edebi metinlerden dilediklerini okumaları yönünde teşvik edilmiş ve ders dışında bu faaliyeti sürdürmeleri tavsiye edilmiştir. İki haftada bir öğrencilerden bir çalışma programı toplanmış ve faaliyetleri takip edilmiştir. Bu sayede, öğrencilerin İngilizce çalışırken edebiyata ait hangi aktiviteyi sürdürdüğü de gözlemlenmiştir.Öğrencilere ugulanan öntest ve sontest işlevi gören PET sınavı ise, İngilizce yeterlilik düzeylerinde önceki durumlarını ve sonraki durumlarını karşılaştırmak için veri sağlamaktadır. PET sınavının öntest ve sontest olarak seçilme sebebi, bu sınavın tek bir boyuttan değerlendirme yapmak yerine İngilizce'de önem arzeden dört farklı beceriyi ayrı ayrı ölçmesidir. Tüm bu veri toplama araçları ile, genel olarak öğrencilerin dil öğrenme sürecindeki tutumları ana hatlarıyla sergilenmeye çalışılmıştır. Tutumlarda gözlenen değişiklikler, öğrencilere kendi ders çalışma sorumluluklarını onlara bırakmak ile doğrudan bağlantılı olmuştur.