Üniversite Öğrencilerinin Facebook Kullanma Alışkanlıkları ile Mutluluk Düzeyi ve Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Felsefe Grubu Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE TAŞKIRAN

Danışman: Canan Gürsel

Özet:

Ülkemizde ve dünyada geniş çaplı bir yankı uyandıran sosyal paylaşım sitelerinden biri olan Facebook, 2004 yılından beri aktif olarak kullanılmaktadır. Çeşitli uygulamaları ile sosyal ağlar üzerinde iletişimde bulunmayı sağlayan bir paylaşım sitesi olarak pek çok insanın ilgisini çekmektedir. Hatta öyle ki bu sosyal ağ insanlara mutluluk ve haz vermektedir. Çünkü günlük hayatta söyleyemediğimiz ya da yapmaktan çekindiğimiz durumları bu ağ ile gerçekleştirip, kendimize sosyal yönden bir destekçi olarak Facebook’u kullanmaktayız. Özellikle üniversite öğrencilerinin ilgisini çeken Facebook, gündelik hayatta mutluluk düzeyi ve sosyal yönden destek sağlaması açısından bu genç kesimde ne gibi etkiler yarattığını görmek, sosyal ağlar hakkında kısmen de olsa bilgi sahibi olmak açısından önem taşımaktadır. Bu nedenle araştırma bu düşüncelerden hareketle oluşmuştur. Bu araştırma Konya Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında okuyan 483 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Oxford Mutluluk Ölçeği ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puanların tüm istatistiksel analizleri bilgisayarda SPSS 23 paket programı kullanılarak hesaplanmıştır. Bu çalışmada bulgular olarak, üniversite öğrencilerinin mutluluk düzeyleri ile sosyal destek algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin sosyal destek algıları ve mutluluk düzeylerinin Facebook kullanma alışkanlığının yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Bunlarla birlikte yapılan çalışmada üniversite öğrencilerinin Facebook kullanma alışkanlıkları ile cinsiyetleri, okudukları bölüm ve medeni durumları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak öğrencilerin Facebook kullanma alışkanlıkları ile yaş, sınıf, arkadaşlarıyla geçirilen zaman, Facebook’ta içinde bulunulan grup arasında anlamlı bir fark olduğu gözlemlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Sosyal Paylaşım Sitesi, Facebook, Sosyal Destek Algısı, Mutluluk