Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Öğrenci: ALEV KAYMAKAMOĞLU
Danışman: YÜCEL KAYABAŞI
Özet:Bu Araştırmanın amacı; ilköğretim beşinci sınıf Türkçe dersi öğretim programına ilişkin ilköğretim müfettişleri, okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini, Ankara ilindeki ilköğretim okullarında görevli öğretmen ve yöneticiler ile Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde çalışan ilköğretim müfettişleri oluşturmaktadır. Bu çalışmanın örneklemi ise; 2009- 2010 eğitim- öğretim yılında Ankara'nın 8 merkez ilçesindeki (Çankaya, Etimesgut, Mamak, Sincan, Yenimahalle, Altındağ, Keçiören, Gölbaşı) devlet okullarında görevli öğretmen ve yöneticiler ile Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde çalışan ilköğretim müfettişleridir. Çalışmada; evrende bulunan 175 Müfettişin tamamına ulaşılmış ancak 118 anketin geri dönüşümü olmuştur. Basit tesadüfî örnekleme ile belirlenen 66 okuldaki 296 öğretmen ve 78 yöneticiye anket uygulanmıştır. Araştırmada bu şekilde toplam 492 katılımcıya ulaşılmıştır. İlgili kaynaklar ve araştırmalar incelenerek, araştırmacı tarafından geliştirilen 105 maddelik veri ölçme aracındaki madde sayısı önce uzman görüşleri ile 97'ye düşürülmüş, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda ölçekteki soru sayısı 97-21=76 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin bütününe ilişkin (cronbach alfa)güvenirlik katsayısı 0.98 olarak bulunmuştur. Araştırmanın bulgularına göre; ilköğretim müfettişleri, okul yöneticileri ve öğretmenlerin beşinci sınıf Türkçe dersi öğretim programının ögelerine ilişkin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. İlköğretim müfettişleri, okul yöneticileri ve öğretmenler Türkçe öğretim programının kazanım, içerik, eğitimöğretim süreci ve değerlendirme ögelerine kısmen katılıyorum görüşündedirler. Programın kazanım ve içerik ögesi için verilen cevaplar öğretmenlerin sınıf mevcutlarına göre farklılık göstermektedir. Sınıf mevcutları az olan öğretmenlerin programın kazanım ve içerik ögesine daha olumlu görüş bildirdikleri belirlenmiştir.