Dünya Fuarları Ulusal Pavyonlarında (2000-2020) Sürdürülebilirliğin Temsili


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP KAMİLE MUMCUOĞLU

Danışman: Nazan Kırcı

Özet:

Mimarlık, belirli fonksiyonlara hizmet eden işlevler pratiği olmanın yanında aynı zamanda

çeşitli düşünce ya da kavramları temsil eden göstergeler pratiğidir. Mimari yapılar sahip

oldukları özellikler sayesinde gösterge niteliği taşıyarak bir mesajın iletilmesinde aracı

görevi görebilmektedir. 1851 Londra Sergisinden beri düzenlenen Dünya fuarlarında

sergilenen ulusal pavyonlar da belirli mesajlar taşıyan temsil gücü yüksek yapılar olarak

temsil ettikleri ülkenin kültürel ya da çevresel sürdürülebilirlik yaklaşımlarını

yansıtmaktadırlar. Bu çalışmada, mimari temsil aracı olarak mimarlığın kullanılışı dünyanın

en prestijli etkinliklerden olan Dünya fuarlarındaki ulusal pavyon örnekleri üzerinden

irdelenmektir. Dünya fuarları endüstri devriminden beri devam eden hem gerçekleştiği

dönemin mimarlığını yansıtan hem de gelecekte ortaya çıkacak mimari eğilimlere de öncü

olan etkinliklerdir. Bu fuarları düzenleyen kuruluş olan Uluslararası Sergiler Bürosu

(BIE)’nun 1994’te açıkladığı “İnsanların sahip olduğu sosyal hedefler ile doğanın korunması

arasındaki ikilem mutlaka dikkate alınmalıdır” madde ile fuarlarda doğaya öncelik verilmesi

gerekli kılınmıştır. Sonrasında gerçekleşen 2000 Hannover Dünya Fuarı ile birlikte artık

sürdürülebilirlik bu organizasyonların temel başlığı olarak belirlenmiştir. Tez kapsamında

2000-2020 yılında gerçekleşmiş Dünya fuarlarında sergilenen ulusal pavyonlar

sürdürülebilirliğin temsili çerçevesinde; “Kültürel temsil”, “Mimari miras temsili”,

“Doğadan esinlenme yoluyla temsil”, “Doğadan öğrenme yoluyla temsil” ve “Ekolojik

temsil” başlıkları bağlamında değerlendirilmiştir. Tezin yayın tarihi itibariyle; 2000

Hannover Dünya Fuarı, 2005 Aichi Dünya Fuarı, 2010 Şangay Dünya Fuarı, 2015 Milano

Dünya Fuarı ve 2020 Dubai Dünya Fuarı gerçekleşmiştir. Çalışmada katılımında süreklilik

gösteren, sürdürülmesi gereken kültürel bir kimliğe sahip olan 7 ülke ve bu ülkelerin

sergilediği 35 pavyon belirlenmiştir. Bu ülkeler Almanya, Çin, İspanya, İtalya, Japonya,

Rusya ve Türkiye’dir. Çalışma; katılımcı ülkelerin dönemlerini karakterize eden kimlik

tespiti ve pavyon tasarım fikrini oluştururken etkili olan unsurların saptanmasıyla 21. yy.

mimarlığının izlediği yolu anlamayı, gelecekte ne yöne evrilebileceğiyle ilgili öngörüde

bulunmayı sağlayacaktır.