TAŞIMALI İLKÖĞRETİM UYGULAMASININ ÖĞRENCİLERİ TAŞINAN YERLEŞİM BİRİMLERİNDEKİ KÖY HALKI VE VELİLERİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ (Ankara İli Haymana İlçesi Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mahmut BOĞA

Danışman: TEMEL ÇALIK

Özet:

Bu araştırmanın amacı Taşımalı İlköğretim Uygulamasının öğrencilerinin tamamı taşınan köylerde oturan köyün ileri gelenleri (Muhtar, Aza, İmam), köy halkı ve öğrenci velileri tarafından nasıl algılandığına ilişkin görüşlerini ortaya koyup, bu görüşleri analiz edip yorumlayarak uygulamaya ilişkin olumlu algılanan boyutların geliştirilmesi ve olumsuz görüş oraya konulan boyutlara ilişkin ise karar mercilerine olumsuzluğu ortadan kaldırmaya yönelik ışık tutmaktır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Ankara'nın Haymana İlçesinde öğrencilerinin tamamı taşınan (okulu kapalı) 36 köy/köy altı yerleşim biriminde oturan; köy ileri gelenleri (Muhtar, Aza, İmam), köy halkı ve öğrenci velileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda bulunan 14 köy ve köy altı yerleşim biriminde bulunan 128 öğrenci velisi, köy ileri gelenlerinden 35 kişi ve köy halkından 73 kişiye araştırmanın amacına uygun bilgi toplamak amacı ile geliştirilen anket uygulanmıştır. Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde köy ileri gelenleri, köy halkı ve öğrenci velilerine göre; köyde okulun olmaması okulun çevreyi aydınlanması görevinin taşıma merkezi okullar tarafından yerine getirilmediği, uygulamanın sosyal yoksunluğa sebep olduğu ve öğrencilerin taşındıkları okullarda sosyal-kültürel faaliyetlere yeterince katılamadıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Uygulamanın öğrencileri taşınan köylerde özellikle öğrencilerin taşınması boyutunda katılımcılar kaygılandıklarını ve uygulama dolayısı ile insanların köylerinden göç etmek durumunda kaldıkları yönünde görüş belirtmişlerdir. Köyde okulun açılması yönündeki beklentilere dönük ifadelere katılımcıların önemli bir çoğunluğu olumlu görüş belirterek köylerinde okulun açılmasına yönelik isteklerini ortaya koymuşlardır. Uygulamaya ilişkin açık uçlu soruya taşımalı eğitim uygulamasının birleştirilmiş sınıf uygulamasından daha iyi olduğu ve çocukların bu şekilde daha iyi eğitim IV gördükleri yönündeki görüşlerine rağmen köy okulunun açılmasını istemeleri kayda değer bir bulgu olarak ortaya çıkmıştır. Katılımcılar uygulama yöntemlerine ilişkin olarak özellikle öğrencilerin servis araçlarında ayakta gelip-gitmek durumunda kalmaları ve servis şoförlerinin öğrencilere hal ve hareketleri ile iyi örnek olmamaları konusunda sorun olduğu yönünde görüş belirtmişlerdir.