Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Öğrenci: ERDAL BAŞTEMUR
Danışman: İBRAHİM KISAÇ
Özet:Bu araştırmanın amacı yurt dışında dil eğitimi, lisans eğitimi, yüksek lisans eğitimi ve doktora eğitimi gören Türk öğrencilerin yaşadıkları stresle başa çıkmada kullandıkları stratejilerinin yaş, eğitim durumu, cinsiyet, yurt dışındaki kalış süresi, kaldığı yer ve anne babanın eğitim durumlarına göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Bu amaçla Amerika Birleşik Devletlerinde eğitim gören 80 dil, 23 lisans, 197 yüksek lisans ve 81 doktora öğrencisi olmak üzere, 260 erkek ve 121 kız toplam 381 Türk öğrenciye Kişisel Bilgi Formu ve Stresle Başa Çıkma Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilere, farklılıkların anlamlılık testi için ikili gruplarda t testi, ikiden fazla olan gruplarda Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Tek yönlü varyans analizi sonucunda çıkan F değerinin anlamlı olması durumunda, hangi grupların ortalamaları arasında anlamlı düzeyde fark olduğunun belirlenmesi için Tukey testi uygulanmıştır. Anlamlılık kontrolü için en düşük hata payı 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda; 1. 22 yaş ve altındaki öğrencilerin 30 yaş ve üzerindeki öğrencilere göre daha fazla sosyal destek aradıkları, öğrencilerin yaşları yükseldikçe, karşılaştıkları stresli olaylar karşısında daha az sosyal desteğe başvurdukları gözlenmiştir. 2. Yüksek lisans eğitimindeki öğrencilerin, dil eğitimi alan öğrencilere göre stresle başa çıkmada sosyal desteği daha çok kullandıkları gözlenmiştir. 3. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre, stresle başa çıkma stratejilerinden problem odaklı başa çıkma davranışlarını çok daha yoğun kullandıkları, kaçınma ve sosyal destek arama davranışlarında ise erkek ve kız öğrencilerin benzer davranışlar sergiledikleri gözlenmiştir. 4. Araştırmanın yurt dışındaki yaşam süresi değişkenine göre incelenen alt probleminde öğrencilerin stresle başa çıkmada kaçınmacı davranışları benzer nitelikte kullandıkları, problem odaklı başa çıkma davranışlarını ve sosyal destek arama davranışlarını yurt dışındaki yaşam süresi daha fazla olan öğrencilerin daha çok kullandıkları gözlenmiştir. 5. Öğrencilerin yaşadıkları yerin stratejileri olaylar karşısında sergiledikleri davranışlarını etkilemediği gözlenmiştir. 6. Öğrencilerin stresle başa çıkma stilleri ebeveynlerinin eğitim durumu göz önünde bulundurularak incelendiğinde kaçınma davranışları dışında benzerlik gösterdiği gözlenmiştir. Annenin ya da babanın eğitim düzeyi arttıkça problem odaklı başa çıkma ve sosyal destek arama becerilerinin kullanım oranında artma olduğu görülmektedir.