Evde uygulanan okuma yazmaya hazırlık çalışması etkinliklerinin anaokuluna devam eden 48-60 aylık çocukların okuma yazmaya hazırlık becerilerine etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: LÜTFİYE COŞKUN

Danışman: ÜMİT DENİZ

Özet:

Araştırma aileler tarafından evde uygulanan eğitim etkinliklerinin 48-60 aylık çocukların okumaya ve yazmaya hazırlık becerileri üzerine etkisini belirlemek, okul öncesi dönem çocukların okumaya ve yazmaya hazırlık becerilerini değerlendirmek amacıyla kullanılabilecek ölçme araçları geliştirmek ve cinsiyet, okul öncesi eğitim alma, okul öncesi eğitime devam süresi, aile yapısı, doğum sırası, anne yaşı, baba yaşı, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi, sosyoekonomik düzey, evdeki hikâye kitabı sayısı ve çocuğa kitap okuma sıklığı gibi değişkenlerin deney grubu çocukların okumaya ve yazmaya hazırlık becerileri üzerinde bir etkisi olup olmadığını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Kilis il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Gülten Ömer Ünlükahraman ve Osman Baysal Anaokulu' na devam eden 23'ü deney 23'ü kontrol grubu olmak üzere toplam 46 çocuk oluşturmuştur. Araştırma verileri Demografik Bilgi Toplama Formu, Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Yazmaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi ve bu araştırma kapsamında geliştirilen Okumaya Hazırlık Becerilerini Değerlendirme Kontrol Listesi aracılığı ile toplanmıştır. Çalışma kapsamında çocukların okumaya ve yazmaya hazırlık becerilerini desteklemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan eğitim etkinlikleri 8 hafta boyunca anneleri tarafından deney grubu çocuklarına uygulanırken kontrol grubu çocuklarına herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Deney ve kontrol grubu çocukların yazmaya hazırlık becerileri son test puanlarına Mann Whitney U Testi, okumaya hazırlık becerileri son test puanlarına ise ANCOVA analizi ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular değerlendirildiğinde deney ve kontrol grubu çocukların okumaya hazırlık becerileri son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunurken yazmaya hazırlık becerileri son test puanları bakımından bir farklılığa rastlanmamıştır. Çalışmada deney grubu çocuklarına aileleri tarafından uygulanan ev etkinliklerinin çocukların okumaya hazırlık becerilerine olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubu çocukların cinsiyet, okul öncesi eğitim alma, okul öncesi eğitime devam süresi, aile yapısı, doğum sırası, anne yaşı, baba yaşı, anne öğrenim düzeyi, baba öğrenim düzeyi, sosyoekonomik düzey, evdeki hikâye kitabı sayısı ve çocuğa kitap okuma sıklığı gibi demografik özelliklerine göre yapılan karşılaştırma sonuçlarına göre okumaya ve yazmaya hazırlık becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.